Tillidsrepræsentanter drøftede OK 18 og uddannelsespolitik
Tillidsrep

Tillidsrepræsentanter drøftede OK 18 og uddannelsespolitik

250 tillidsrepræsentanter og suppleanter var mødt op til det årlige repræsentantskabsmøde på Tivoli Congress Center i ­København ­sidste mandag og tirsdag i november.

Tekst_ Vorre

Studenternes faglige niveau, fremtidens ungdomsuddannelser og evaluering af OK 18. Det var nogle af emnerne, som de tillidsvalgte drøftede.

Topforhandleren for de statsligt ansatte, Flemming Vinther, og forsker Laust Høgedahl fra Aalborg Universitet kiggede tilbage på forløbet ved overenskomstforhandlingerne i år.

“Vi kan ikke skabe det fornødne pres ved forhandlingsbordet. Glem alt om det. Vi kan kun presse med mobiliseringen på gader og stræder,” sagde Flemming Vinther.

“Det var en erkendelse af, at det er Finansministeriet, der sidder og fjernstyrer overenskomstforhandlingerne – det tog vi konsekvensen af denne gang. CFU havde droppet flinkeskolen og gik fra forhandlingerne denne gang, det er aldrig sket før. Så stod vi sammen, og så var det fællesskabet, der bar resten af vejen.”

Malene Friis Andersen, Forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø fik GL-prisen for sin indsats for at sætte fokus på stress. “Det er op ad bakke at reducere stress blandt offentligt ansatte i disse år.”

Flemming Vinther, Formand for Centralorganisationernes ­Fællesudvalg udtalte ”Tak for støtten ved OK 18 – vi havde ikke klaret det uden.” Flemming Vinther var især glad for, at fagforeningerne stod sammen ved årets overenskomstforhandlinger.

Elever fra Gefion Gymnasium indledte repræsentantskabsmødet med en lille ­koncert. Kim Larsens Papirsklip blev til fællessang med tillidsrepræsentanterne.

Mennesker og ikke maskiner

“Jeg savner politikere med indsigt i gymnasiet, som forstår, at vi uddanner mennesker og ikke maskiner. Det er svært at uddanne unge til fremtiden, når besparelserne fortsætter med at vælte ned over gymnasieskolen.”

Iben Lehmann Rasmussen, tillidsrepræsentant, Hansenberg Tekniske Gymnasium

Mere samarbejde på tværs af faggrupper

“Vi skal uddanne elever, som kan samarbejde med andre faggrupper. Respekt for og samarbejde med andre faggrupper bliver vigtigere i fremtiden. Evnen til at samarbejde er en del af den almendannelse, som gymnasiet skal bidrage til.”

Helle Richardt, tillidsrepræsentant, Aarhus Statsgymnasium