Tidligere PET-chef: Lærere bekæmper allerede ekstremisme
hans jørgen bonnichsen

Tidligere PET-chef: Lærere bekæmper allerede ekstremisme

Ungdomsuddannelserne skal inddrages i bekæmpelse af radikalisering. Tidligere PET-chef mener, at lærerne allerede gør det så godt, de kan.

Enkelte unge danske mænd flirter med ekstremismen, for eksempel drager nogle af dem i krig i Syrien. Inden da har de måske gået på en ungdomsuddannelse.

I en evaluering af regeringens indsats mod radikalisering og ekstremisme, peger konsulentvirksomheden COWI på, at ekstremismen blandt andet lurer på landets uddannelsesinstitutioner, skriver Berlingske.

Social-, børne- og integrationsordfører Annette Vilhelmsen (SF) vil derfor i højere grad inddrage ungdomsuddannelserne i en handlingsplan om forebyggelse af radikalisering og ekstremisme i Danmark.

Det kan for eksempel handle om, at undervisere og vejledere skal være særligt opmærksomme på ekstremisme, forklarer ministeren til Berlingske.

Gør det i forvejen
Tidligere PET-chef Hans Jørgen Bonnichsen har dog svært ved at se, hvad undervisere kan gøre mere, end de allerede gør i forvejen.

Det vigtigste råd er at bruge sin sunde fornuft, mener han.

”Man skal selvfølgelig være opmærksom på unge, som bliver socialt udstødt og marginaliseret. Det drejer sig også om at udfordre, debattere og diskutere med unge, som kommer med ekstreme holdninger. Det har jeg meget stor tiltro til, at underviserne allerede gør i forvejen,” siger han til gymnasieskolen.dk.

Han mener, at Danmark har et godt SSP-samarbejde, som ungdomsuddannelserne kan bruge, hvis de er bekymrede for en elev.

”Ingen kan være imod gode intentioner, som kan forhindre, at et ungt menneske bevæger sig den gale vej, men jeg er spændt på at høre, hvilke redskaber man yderligere kan bruge, som kan styrke den indsats, der i forvejen er på skoler og ungdomsuddannelser og i resten af samfundet,” siger Hans Jørgen Bonnichsen.

Kan altid blive klogere
Formand i GL Annette Nordstrøm Hansen er sikker på, at lærere ville reagere, hvis de mødte ekstremismen hos unge mennesker. Alligevel mener hun, at lærere godt kan blive bedre til at forholde sig til radikalisering.

Som lærer har hun sammen med en klasse tidligere deltaget i et forløb om radikalisering i Københavns Kommune sammen med politiet og PET.

”Jeg blev da selv klogere på for eksempel faresignaler blandt de unge, og hvordan man kan håndtere det,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun forholder sig derfor også positivt til den handlingsplan om forebyggelse af ekstremisme og radikalisering, som skal præsenteres efter sommerferien.

”Det er heldigvis meget få lærere, som kommer til at stå med den problemstilling, men vi hilser gode initiativer på området velkommen,” siger hun.