Th. Langs frikendt i sag om afskedigelser
No image

Th. Langs frikendt i sag om afskedigelser

Voldgiftssag frikender Th. Langs HF & VUC for "usaglige" afskedigelser. Kendelsen slår dog fast, at hvis en skole budgetterer med overskud skal det være "forsvarligt" og "ansvarligt".

Det var inden for lovens rammer, da Th. Langs HF & VUC i Silkeborg afskedigede seks lærere i 2015.

Det har en voldgiftssag nu afgjort.

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) mente ellers, at afskedigelserne var usaglige, da skolen samtidig budgetterede med et overskud på 2,6 procent i 2016.
GL har i sagen peget på, at det budgetterede overskud dermed betød, at en række medarbejdere blev afskediget. Og derfor anlagde GL sagen mod Th. Langs HF & VUC.

Højesteretsdommer Børge Dahl, som var opmand i voldgiftssagen, skriver i sin kendelse, at Th. Langs HF & VUC’s afskedigelser ikke var usaglige.

Skolens samlede økonomi
Opmanden har vurderet skolens samlede økonomi og lægger blandt andet i sin kendelse vægt på, at skolens økonomiske resultater i de foregående år var dårligere, end skolens ledelse havde budgetteret med på grund af uforudsete udgifter.

Kendelsen vedrører kun Th. Langs HF & VUC, og tager ikke generelt stilling til, hvor stort eller lille et overskud en skole kan budgettere med, samtidig med at de afskediger medarbejdere.

Dommeren slog dog fast, at budgettet skal være økonomisk forklarligt og forsvarligt.
“Et tilstræbt overskud skal tjene skolens formål og fortsatte drift og indgå i budgettet på en afbalanceret måde,” står der i kendelsen.

Formand for GL Annette Nordstrøm Hansen ærgrer sig over, at GL ikke fik medhold i, at afskedigelserne var usaglige.
Men hun hæfter sig ved, at dommeren skriver, at en skoles overskud skal være forklarligt, forsvarligt og afbalanceret.

“Kendelsen betyder, at GL fortsat vil have fokus på, at skolerne skal bruge deres taxameterkroner på at skabe undervisning i stedet for at spare op. I disse nedskæringstider er det især vigtigt, at der ikke bliver skåret mere på undervisningen end højst nødvendigt,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Svært at løfte sagen
Hun siger, at GL fra starten vidste, at det kunne blive svært at vinde en voldgiftssag om afskedigelser og budgetteret overskud på skolerne.

“Vi mente dog, at det er vigtigt at sætte fokus på, at det er uacceptabelt at afskedige medarbejdere, samtidig med at skolerne genererer overskud,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun afviser heller ikke, at GL i en lignende sag igen kan finde på at anlægge en voldgiftssag.

Hun forudser dog, at der nu bliver længere mellem skoler med store overskud i fremtiden – alene på grund af de nedskæringer, som har ramt sektoren.