Artikel
Teenagehjernen er ikke klar til tidlig undervisning: Eksperter foreslår senere mødetid
soevning-traet-elev-aspect-ratio-348-234

Teenagehjernen er ikke klar til tidlig undervisning: Eksperter foreslår senere mødetid

Gymnasier bør udskyde undervisningen til klokken ni eller senere. Teenageres biologiske døgnrytmer passer ikke til undervisning klokken otte, mener flere eksperter.

Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Shutterstock

Det er simpel biologi. Hormonet melatonin, som styrer vores døgnrytme, udskilles senere om natten for mange teenagere, end det gør for voksne mennesker. Med andre ord, de fleste teenagere udvikler sig fra naturens hånd som B-mennesker og har samtidig et større søvnbehov end voksne.

Den kombination passer meget dårligt sammen med at modtage undervisning tidligt om morgenen, mener flere eksperter, som derfor foreslår, at undervisningen i gymnasiet og på ungdomsuddannelser begynder klokken ni eller senere.

“Groft sagt udskilles melatonin to timer senere for en teenager end for et voksent menneske. Når en teenager skal stå op klokken syv, svarer det til at et voksent menneske skal stå op klokken fem om morgenen. Ved at lade eleverne møde senere, får de mere søvn, og deres hjerner fungerer bedre til at modtage undervisning. Jeg mener, at undervisningen i virkeligheden først burde begynde klokken 10,” siger overlæge og speciallæge i søvnmedicin Jan Ovesen. Han har arbejdet med søvnmedicin i 35 år og arbejder i dag på den private søvnklinik Søvnxperten.

Møder klokken 9 i Silkeborg
På det seneste er debatten om senere mødetid for teenagere igen blevet aktuel. Den private grundskole Th. Langs Skole i Silkeborg har netop indført, at eleverne fra 7. til 9. klasse skal møde klokken ni om morgenen, og det har ført til omtale i flere medier.

“Vi kan se, at vores elever er trætte og uoplagte i den første time og bliver mere friske i løbet af formiddagen. Nu er vi blevet enige om at prøve af, at eleverne møder senere,” siger skoleleder Tine Kristiansen.

Når elevernes biologiske ur forskubber sig, hvorfor skal skolen så ikke tilpasse sig det?
Tine Kristiansen, Skoleleder
Th. Langs Skole, Silkeborg

Et senere mødetidspunnkt er ikke en fiks idé, som skolen har fået over sommerferien. Overvejelserne har været der i et par år, og tiden er blandt andet blevet brugt til at læse op på forskningsresultater fra udlandet og til at sætte sig ind i teenageres biologiske udvikling.

“Når elevernes biologiske ur forskubber sig, hvorfor skal skolen så ikke tilpasse sig det? Det nytter ikke, at forældrene siger, at teenagerne skal gå tidligt i seng, hvis de så ikke kan falde i søvn,” siger Tine Kristiansen.

Udenlandske resultater
Jan Ovesen følger også den udenlandske forskning på området. Han bekræfter, at forskningsresultater fra for eksempel USA og Sverige viser, at senere mødetid for teenagere på uddannelsesinstitutioner øger deres indlæring og giver bedre karakterer og testresultater.

“Der er talrige rapporter og resultater, som viser, at en senere mødetid har positive resultater for indlæringen. Så hvor svært kan det være at gøre noget ved det?” spørger Jan Ovesen retorisk.

Svaret er, at det kan være svært, hvis du spørger Camilla Kring. Hun er uddannet civilingeniør og phd. og indehaver af virksomheden Super Navigators, og så har hun i over 10 år forsket i og arbejdet med anvendt kronobiologi – studiet af døgnrytmer. Hun har blandt andet i 2011 lavet et forsøg med senere mødetid på den tidligere Frederiksberg Ny Skole, som blandt andet viste, at eleverne fik mere søvn og var mere friske om morgenen.

“Der er så meget, der taler for, at teenageres døgnrytme passer bedre til at møde senere. Deres døgnrytme bliver forskubbet, og de falder senere i søvn og har samtidig et stort søvnbehov” siger Camilla Kring.

Hun har ligefrem stiftet bevægelsen B-samfundet, som arbejder for at få et mere fleksibelt samfund med mulighed for at møde senere.

“Vores ‘tidsarkitektur’ på arbejdsmarkedet og i skoler er et levn fra landbrugs- og industrisamfundet, men i dag lever vi i et videnssamfund. Hvorfor ikke indrette skolen, så eleverne kan få mere søvn og præstere bedre?” spørger Camilla Kring, som undrer sig over, at stort set alle skoler og ungdomsuddannelser holder fast i den samme mødetid.

Teenagehjernen har brug for søvn
Lektor og ph.d. Birgitte Rahbek Kornum fra Københavns Universitet forsker i søvnens biologi og er forfatter til bogen Forstå din søvn. 

Det er faktisk ægte hårdere at stå tidligt op, når man er teenager.
Birgitte Rahbek Kornum, søvnforsker
Københavns Universitet

I en artikel i Zetland argumenterer hun også for at lade teenagere møde senere for at få mere søvn.

“Ja, det skal man. Det er utroligt vigtigt for teenagehjernen med den søvn,” siger hun og henviser til, at den biologiske døgnrytme forskubber sig og gør teenagere til B-mennesker som beskrevet i begyndelsen af denne artikel.

“Det er faktisk ægte hårdere at stå tidligt op, når man er teenager. Det er sværere at vågne, og derfor ser vi også, at mange elever i de år er meget uoplagte de første timer om morgenen,” siger Birgitte Rahbek Kornum til Zetland.

Læg telefonen væk før søvn
Selvstændig søvnvejleder Mikael Rasmussen peger også på, at han mener, der vil være en gevinst med et senere mødetidspunkt i skolen for teenagere. Han nævner dog også, at teenagere samtidig også selv kan gøre mere for at få en bedre søvn. Når en person ligger og kigger på sin telefon sent om aftenen, fremmer det ikke en god nats søvn.

“Teenagere bliver naturligt senere trætte, når deres biologiske døgnrytme forskubber sig. Men når de så samtidig er aktive på telefonen, udskiller hjernen dopamin, som gør det endnu sværere at falde til ro,” siger Mikael Rasmussen.

Han har arbejdet med søvn i de sidste 30 år og skrevet bogen Sov godt og vejleder og underviser i blandt andet kommuner og virksomheder..

Han har blandet andet samarbejdet med Gentofte Kommune om et søvnprojekt, hvor eleverne i 10 klasser har modtaget undervisning om søvn. Derefter har de i en uge lagt mobilen fra sig en time før sengetid og ligget i deres seng otte timer hver nat.

Læs gymnsieskolen.dk’s artikel om projektet her.

“Forsøget havde en positiv effekt på søvnen, men eleverne falder tilbage i gamle vaner med at ligge og kigge på skærmen i sengen,” siger Mikael Rasmussen og tilføjer:

“Mange teenagere får for lidt søvn, og derfor er det oplagt, at de skal møde senere i skole for at tilpasse deres naturlige døgnrytme,” siger Mikael Rasmussen.

Dannelsesprojekt
Skoleleder på Th. Langs Skole i Silkeborg Tine Kristiansen, som nu har indført mødetid klokken ni om morgenen, er også opmærksom på, at elevernes skærmvaner har indflydelse på søvnen.

“Vi opfordrer til, at eleverne lægger mobilerne væk en halv time før, de skal sove. Vi håber på, at forældrene vil bakke op om at give dem gode søvnvaner. På den måde er det også et dannelsesprojekt med senere mødetidspunkt og bedre digitale vaner før sengetid. Jeg håber, gymnasier bliver inspireret til at følge vores eksempel,” siger hun.

 

8-10 timer

Anbefalet søvn for unge mellem 13 og 18 år.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater