Gymnasieskolerne står over for nye udfordringer, når flere lærere skal være mere til stede på skolen. For at få en beskrivelse af, hvordan man skaber en god proces, når man skal til at indrette lærerarbejdspladser, har Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) hyret arkitektfirmaet Signal.
”Det bliver en udfordring for skolerne at etablere forberedelsesrum og mødefaciliteter, der kan matche de mange forskellige behov og lærernes forskellige temperamenter. Hvor mange lærere giver udtryk for, at de i princippet kan forberede sig hvor som helst på skolen, hvor der er en ledig plads, er der andre, der nærer et stærkt ønske om en fast arbejdsstation, hvor undervisningsmaterialer er tæt på,” siger Morten Fisker, der er chefanalytiker hos Signal.
Han understreger, at det også er vigtigt at skabe plads til lærerteam, der arbejder sammen om projekter. Dette kan for eksempel gøres ved at lave grupperum, der kan bookes flere dage i træk.
Tænk i nærhed
Et af de store spørgsmål i forbindelse med lærerarbejdspladser er ifølge Morten Fisker, hvilke faciliteter de skal placeres i nærheden af.
”Det er vigtigt, at lærerarbejdspladsernes placering planlægges ud fra et nærhedsprincip, hvor man tager højde for, hvilke supportfunktioner der gerne må ligge tæt på. Det er også vigtigt, at man tager højde for mange læreres behov for at være tæt på deres kollegaer, administration, ledelse og så videre,” siger han og fortsætter:
”Der kan altså være fordele i at placere mange lærerarbejdspladser centralt på skolen.”
Omvendt kan forberedelsespladser til faglærere med fordel placeres i eller i nærheden af faglokalerne, så faglærerne har overblik over de tekniske redskaber og andre materialer, der kan indgå i deres undervisningsforløb, påpeger Morten Fisker.
En anden vigtig ting er, at der rundtomkring på skolen er opstillet computere, så lærere kan lave mellemlandinger mellem timer og hurtigt tjekke mails, opgaver eller spørgsmål fra elever, nyt fra ledelsen, beskeder fra andre lærere og så videre.
Nye udfordringer i gamle lokaler
En udfordring på mange skoler er, at de ikke får mere plads og nye lokaler til lærerforberedelse. Morten Fisker mener, at det er oplagt at tænke over skolens døgnrytme og overveje, hvordan og hvornår rum bruges. I den normale undervisningstid vil der typisk ikke være stort pres på forberedelsespladser. Her vil solister og små grupper typisk kunne finde velegnede arbejdsstationer på lærerværelset. Det er uden for den almindelige undervisningstid, der vil være et stort pres. Men her er tilgangen til ledige faciliteter også større.
”Det handler om at tænke over, hvordan eksisterende rum kan opdateres, så de kan løfte flere funktioner. Der skal måske etableres lockere eller investeres i nyt inventar, der kan komme både lærere og elever til gavn, og der skal måske arbejdes med lys og overflader,” siger Morten Fisker.
”Og så er det vigtigt at signalere, at man har hørt og forstået sine medarbejdere og deres ønske om ro og fordybelse, så man kan gøre det klart for dem, at de ikke alle sammen eksempelvis skal sidde og forberede sig i kantinen sammen med eleverne,” siger Morten Fisker.
Tilpasses den enkelte
I Arbejdstilsynet har de en del forskellige ting, de kontrollerer, når de skal vurdere arbejdsmiljøer.
”Noget af det, vi kigger mest på, er, om kontorarbejdspladserne er ordentligt indrettet, så de kan tilpasses den enkelte,” siger Thomas Nygaard Christensen, der er tilsynschef hos Arbejdstilsynets Tilsynscenter Nord.
En anden ting, Arbejdstilsynet holder øje med, er indeklima.
”Når der er mange mennesker og teknik – for eksempel computere – i samme lokale, belaster det indeklimaet en del. Jo flere mennesker der deler et lokale, jo større krav stiller det til indeklimaet. Det er vigtigt, at alle arbejdsrum har en tilstrækkelig tilførsel af frisk luft, og at der samtidig er udluftning og ventilation,” siger Thomas Nygaard Christensen.
Støj er noget, der påvirker både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Det stiller derfor krav til, at arbejdsrum har en god akustik. Thomas Nygaard Christensen mener, at man bør have klare aftaler for, hvilke arbejdsrum man må føre samtaler i, og hvor man kan udføre koncentrationskrævende arbejde.
”Det er vigtigt at tage stilling til, hvordan man arbejder på en måde, så man ikke forstyrrer andre, og alle kan få ro til at fordybe sig,” siger han.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode