At skrive noter i hånden er bedre for indlæringen
No image

At skrive noter i hånden er bedre for indlæringen

Nyt, norsk forskningsprojekt viser, at notetagning i hånden ikke bare giver bedre indlæring, det styrker også hukommelsen. Forskerne opfordrer uddannelsesinstitutioner til at tage pen og papir i brug igen.

Det er efterhånden blevet almindeligt for gymnasieelever og studerende at tage noter på den medbragte iPad eller bærbare computer.
Nu viser et forskningsprojekt fra Norge, at indlæringen er større og hukommelsen bedre, hvis noterne bliver foretaget håndskrevet på gammeldags manér.

Pennen aktiverer større områder i hjernen
Et forskerhold fra Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet i Trondheim har lavet et forskningsprojekt, hvor de satte 256 sensorer på 20 af projektets testpersoner. Sensorerne skulle registrere aktiviteten i de forskellige dele af hjernen ved henholdsvis brug af pen og brug af tastatur.
Testpersonerne, der alle var unge i 20’erne, og alle var højrehåndede, blev bedt om at beskrive et ord enten ved at skrive selve ordet, beskrive ordet eller ved at tegne det, mens aktiviteten i deres hjerner blev målt.

Til forsøget blev der brugt en pen på et digitalt tegnebræt og et regulært computertastatur. Det norske forsøg bekræftede, hvad tidligere undersøgelser allerede havde vist, nemlig at der var stor forskel på indlæringen, alt efter om noterne blev foretaget i hånden eller på tastatur. At skrive noterne i hånden vandt klart.

“Det skyldes, at vi bruger større områder i hjernen, når vi tegner eller skriver i hånden,” siger Audrey van der Meer, der er hjerneforsker og professor i neuropsykologi og den ene af de to forskere bag projektet.

“For så snart bevægelse er involveret, bliver flere sanser taget i brug. Det skaber aktivitet og kontakt mellem forskellige dele af hjernen. Det, vi har fundet ud af, viser desuden, at det at skrive eller tegne i hånden sætter hjernen i en tilstand, som gør den mere modtagelig for læring, fordi der bliver skabt større aktivitet i de sensomotoriske dele af hjernen,” forsætter Audrey van de Meer i et skriftligt svar til gymnasieskolen.dk.

Flere tankeprocesser
Håndbevægelserne kræver en koordineret bevægelse, og den sansestimulans gør, at der bliver afsat et større aftryk i hjernen. Det er en af grundene til, at man bedre husker, hvad man har skrevet i hånden. Dertil kommer, at man tager stilling, fordi det går langsommere at tage noterne i hånden, siger Audrey van der Meer:

“Når eleverne bruger laptop, plejer de ukritisk at taste alt, hvad læreren siger uden at bearbejde informationen. Men når de skriver i hånden, bliver de nødt til at plukke det væsentlige ud og nedskrive med egne ord, fordi de ellers ikke kan få det hele med. Det gør, at de husker stoffet bedre bagefter.”

Audrey van der Meer opfordrer lærerne til at genintroducere pen og papir i undervisningstimerne og insistere på, at eleverne bruger det.
Desuden mener hun, at det er vigtigt, at eleverne i grundskolens små klasser skal blive ved med at lære at skrive i hånden.

Gymnasieskolen.dk har tidligere skrevet om lærere, der insisterer på, at eleverne skal skrive noter i hånden.

Læs: Lærere bag it-forbud: Vi uddanner ikke stenografer