Sådan vil skolerne bruge den nye pulje med timer
greve_gymnasium_24_laerer_elev_undervisning

Sådan vil skolerne bruge den nye pulje med timer

Ekstra støtte i matematik og talentpleje. Skolerne har mange forskellige bud på, hvordan de vil bruge timepuljen, som indføres med den nye gymnasiereform.

Med den nye reform er der blevet fjernet 130 timer fra fagene, som i stedet er blevet lagt i en ny pulje.

Skolerne er i gang med at lægge planer for, hvordan timerne skal bruges, og ideerne er mange. Fire skoler giver her deres bud på, hvordan de vil bruge timerne til eleverne.

“Vi kommer til at bruge mere tid på nogle af de ting, som eleverne har ekstra behov for. Det er godt at kunne træne noget i et miljø uden præstationspres og tanker på eksamen,” siger Lars Erik Nielsen, som er rektor på Skive Gymnasium & HF.

Det betyder, at gymnasiet for eksempel tilbyder ekstra matematiktræning på tre forskellige niveauer. Lærerne kan placere eleverne på de forskellige hold, eller eleverne kan selv ønske, hvad deres behov er.

Timerne til puljen er taget fra det skriftlige arbejde i fagene, og Undervisningsministeriet understreger også, at puljen primært er tænkt til skriftlig træning. På stx og hhx er puljen på 130 timer, på htx 150 timer og på den toårige hf 80 timer.

Timerne skal fordeles efter, hvor eleven vurderes at have behov for en særlig indsats sammen med en lærer, som det er beskrevet i den nye reform.

“Vi lægger ikke timerne tilbage til de enkelte fag, vi mener de skal dække den enkelte elevs behov. Det er mere et træningsrum end undervisning,” siger Lars Erik Nielsen, som også fortæller, at nogle af de nye elever kan deltage på studiekredstilbud for 2. og 3.g’ere som et  et slags talentprogram.

Studieteknik og talentpleje
På HF & VUC Fyn Odense vil eleverne blandt andet kunne få ekstra træning i studieteknik og i skriftlig dansk, og nogle af eleverne vil også blive tilbudt talentforløb, fortæller afdelingsleder Katrine Nørskov Werngreen.

“Der bliver både fælles og individuel støtte til eleverne. Det kommer an på, hvad der giver mening i de enkelte klasser,” siger hun.

Katrine Nørskov Werngreen siger også, at afdelingen ikke er kommet helt i mål med, hvordan timerne skal fordeles, og at det ikke bliver dikteret fra ledelsens side.

“Vores oplæg er, at lærerteamet vurderer, hvilke behov eleverne har, og det er så op til dem at fylde rammerne ud,” siger Katrine Nørskov Werngreen.

Ifølge Undervisningsministeriet er der ikke krav om, at der laves et helt individuelt forløb, men på den anden side skal alle elever ikke have nøjagtig det samme tilbud.

“Det er nemt at tænke i hele hold, mens det er sværere at administrere forløb for den enkelte elev. Vi er ikke helt færdige med at finde en løsning på det,” siger Katrine Nørskov Werngreen.

Skrivedage i Randers
På Tradium i Randers, som både har hhx og htx, er den konkrete planlægning af timepuljerne ikke helt færdig endnu. Men skolen regner med, at puljen blandt andet skal bruges til, at der i hvert semester bliver lagt to til tre skrivedage ind i skemaet, hvor lærerne kan byde ind med skriveprojekter. Eleverne kan så vælge mellem forskellige temaer for eksempel grammatik, genrer og disposition.

“Nogle af de resterende timer fører vi tilbage i fagene, og faglærerne kan så bruge tid med eleverne og gøre dem bedre til at skrive faglige opgaver,” skriver Kirja Holland Thomsen, som er kommunikations- og marketingschef på Tradium, i en mail til gymnasieskolen.dk.

Sådan skriver du opgave
På erhvervsgymnasiet Slotshaven Gymnasium i Holbæk er der endnu ikke lagt en plan for alle timerne i puljen.

“Til at begynde med planlægger vi undervisningstimer, hvor hele klassen er til stede. Disse timer vil handle om, hvordan man læser lektier, strukturerer sin tid, laver skriftlige afleveringer og går til eksamen. Kort sagt generel studieforberedende fordybelse,” skriver rektor Malene Grandjean i en mail.

Eleverne får dog også muligheden for at fordybe sig i særlige aktiviteter som iværksætteri, digitaliseringsudviking og global dannelse.

Den nye pulje

Med reformen bliver der indført en ny pulje med timer til fag eller faglige aktiviteter. Det hedder i loven, at timerne skal bruges, “hvor eleven vurderes at have behov for en særlig indsats sammen med en lærer eller særlige talentindsatser.”

Primært til skriftlighed

Timerne til puljen kommer fra det skriftlige arbejde i fagene. Puljen skal dog også primært bruges til skriftlig træning, understreger Undervisningsministeriet.

Mellem 80 og 150 timer

• På den toårige hf er puljen 80 timer