Rektor: De unge sætter pædagogisk dagsorden
No image

Rektor: De unge sætter pædagogisk dagsorden

Mange unge lærere giver en helt anden dynamik, siger Mogens Hansen, rektor på Rungsted Gymnasium. Han glæder sig over, at det nu er de unges pædagogiske idéer, som præger skolen.

Man mister noget, men vinder meget, meget mere. Sådan siger rektor Mogens Hansen om den store udskiftning i lærerstaben på Rungsted Gymnasium, der er sket i løbet af de sidste tre år og har givet gennemsnitsalderen på lærerværelset et gevaldigt gok nedad.

Det store rykind af nye unge lærere skyldes, at en stor gruppe ældre lærere er gået på pension. Samtidig har skolen oplevet en stigning i antallet af elever og har derfor oprettet flere klasser.
"Selvom det er dygtige medarbejdere, er det ikke sundt for nogen arbejdsplads, at det stort set er de samme mennesker, der driver butikken i 25 år," siger Mogens Hansen.

Selvfølgelig mister en skole en enorm faglig erfaring og indsigt, når man på relativt kort tid vinker farvel til rutinerede lærere. Men gevinsten er langt større end tabet, fastslår han.
"Der opstår en helt anden stemning og dynamik. De unge kommer med nye faglige input, og gamle mønstre og vaner bliver brudt," fortæller Mogens Hansen.

Rungstedrektoren oplever, at det nu i høj grad er de unge lærere, der sætter den pædagogiske dagsorden på gymnasiet.
"De unge har ikke kendt gymnasiet, som det var før gymnasiereformen, og de gider ikke høre på diskussioner om, hvordan verden så ud tidligere. Reformen er deres afsæt. Det er gymnasiet, som det ser ud i dag, de kender, og som de går ind og præger, og det er enormt positivt. Diskussionerne om reformen, som vi havde tidligere, er forstummet," siger Mogens Hansen, der også glæder sig over, hvor gode de unge er til at dele viden med deres kolleger.

Erfaringer gives videre
På Rungsted Gymnasium har man ligesom på mange andre gymnasier en mentorordning, der gør, at alle nye lærere får en erfaren lærer at trække på. Ordningen har kørt i flere år, men det er først nu, at kravene til mentorerne er præciseret og skrevet ned. Det er en god måde at få ført faglig viden og erfaringer videre på, mener Mogens Hansen.

Han går op i at være meget synlig over for nye lærere og tager blandt andet altid en samtale med alle nyansatte inden for de første fire-fem måneder. Tilbagemeldingerne har vist, at de nye generelt er meget tilfredse med den måde, skolen har modtaget dem på. Og sidste års medarbejderudviklingssamtaler, hvor ledelsen havde valgt at tage generationsskiftet op som tema, viste, at størstedelen af de ældre lærere også er glade. De synes, at de unge lærere er en gevinst både fagligt og socialt.

Mogens Hansen erkender, at det er en udfordring at tilgodese begge grupper.
"Det handler om at få skabt nogle strukturer, der gør, at generationerne mødes. Det er blandt andet det, mentorordningen gør. Jeg forsøger ikke at glemme de ældre lærere, men der kan godt være nogle af dem, der vil sige, at jeg ofte tager de unges parti. "