Rekordmange må tage suppleringskurser
christine Antorini

Rekordmange må tage suppleringskurser

12.512 kursister tog sidste år et gymnasialt suppleringskursus. Det er det højeste antal nogensinde. Undervisningsminister Christine Antorini arbejder - stadig - på at få bragt tallet ned.

Antallet af unge, der må supplere deres studentereksamen for at komme ind på en videregående uddannelse, fortsætter med at stige.

Ifølge den nyeste opgørelse er der sket mere end en fordobling af antallet af kursister på de gymnasiale suppleringskurser på blot fem år – fra 6.106 kursister i 2008 til 12.512 kursister i 2013.

Det er dog ikke dem alle, der kommer direkte fra gymnasiet.

Klart mål
Det har længe været anset for et problem, at et stort antal studenter er nødt til at tage gymnasiale suppleringskurser for at komme videre i uddannelsessystemet, og undervisningsminister Christine Antorini (S) har i flere år meldt ud, at hun vil have sænket tallet.

”Antallet af studenter, der tager en videregående uddannelse, har aldrig været højere. Det har givet et stort pres på suppleringskurserne.  Det er et klart mål, at færre unge skal supplere deres eksamen. Derfor har vi også taget en række initiativer for at mindske behovet for supplering,” skriver Christine Antorini i en mail til gymnasieskolen.dk.

Bedre overblik
På uddannelsesguiden.dk har man i år gjort det nemmere for eleverne at få et overblik over, hvilke fag og niveauer de forskellige videregående uddannelser kræver.

Desuden har eleverne i det almene gymnasium fra dette skoleår kunnet vælge matematik B i stedet for et naturvidenskabeligt fag på B-niveau. Netop matematik B er et af de fag, hvor efterspørgslen på suppleringskurser er størst.

”Matematik B er et specifikt adgangskrav til mange videregående uddannelser,” lyder det fra Christine Antorini.

Undervisningsministeriet har også indskærpet over for gymnasierne, at de skal blive bedre til at informere eleverne om, hvilke videregående uddannelser de forskellige studieretninger og valgfag giver adgang til.

Må vente på effekt
Men det vil tage lidt tid, før ændringerne kan aflæses i antallet af suppleringskursister, fastslår undervisningsministeren.

”Mange af initiativerne kan man først se en effekt af om et stykke tid, da eleverne først skal gennemføre deres gymnasiale uddannelse,” skriver Christine Antorini.

Udviklingen i antallet af kursister på de gymnasiale suppleringskurser

• 2006: 2.385
  • 2007: 4.125