Pris til engageret gymnasielærer
shutterstock_161481803

Pris til engageret gymnasielærer

Årets gymnasielærer ærgrer sig over, at de naturfaglige fag skræmmer mange. Han har fanget de mere sprogligt orienterede elever med sin undervisning og sit engagement, siger både elever og dommerpanel.

Henning Bjarne Afzelius fra Nørre Gymnasium i København modtager i dag Politikens undervisningspris.

For andet år i træk har dagbladet nemlig valgt at hylde landets undervisere med en pris.
Iblandt 558 indstillinger af gymnasielærere fandt dommerpanelet frem til, at prisen i år går til den 47-årige matematik-, fysik- og astronomilærer.

Naturfag til sproglige
”Jeg er enormt stolt og glad”, siger Henning Bjarne Afzelius til Politiken.
Han får blandt andet prisen for at fange selv de mere sprogligt og humanistiske betonede elever med sin naturfaglige undervisning.

”Henning Bjarne Afzelius vinder blandt andet prisen for at favne eleverne med sin fremragende formidling, der også formår at fange de sproglige elever,” udtaler dommerpanelet til Politiken.

”Jeg er så ked af, at mange siger, de ikke kan finde ud af matematik og andre naturfaglige fag. For det er der aldrig nogen, der siger om dansk. Jeg forstår ikke, hvorfor de fag er så skræmmende for mange,” siger han til Politiken.

Mange gode lærere
Det er forældre, rektorer, elever og kolleger, som har kunnet indstille kandidater, og der er en pris for henholdsvis grundskolen, gymnasiet og erhvervsuddannelsen.
Over 700 lærere blev indstillet, og i kategorien for gymnasielærere nominerede Politikens dommerpanel fem lærere.

Se de fem nominerede gymnasielærere her.

Matematik vinder
Henning Bjarne Afzelius’ elever har været aktive på tasterne for at indstille deres lærer.

”Henning er den mest inspirerende lærer, jeg nogensinde har haft glæden af at blive undervist af. Jeg er selv sprogligt orienteret, men Henning har fået mig til at tvivle på, hvilken retning jeg undervisningsmæssigt skal tage fremover,” skriver Noah Bach-Marklund.

Underskriftindsamling
Matematikken drillede også elev Sofie Jensen, fortæller hun i sin indstilling.

”Den eneste lærer, der nogensinde har fået mig til at indse, hvad matematik går ud på og samtidig fået mig til at kunne lide det,” skriver hun om Henning Bjarne Afzelius og uddyber:
”Hans undervisning fik vores gennemsnit til at stige gang på gang, og han gav kage, hver gang det gjorde. Den optimisme og ros, han gav os, gjorde, at vi blev ved med at prøve og aflevere afleveringerne, selvom det var hårdt.”

Celine Hult fortæller i indstillingen, at hendes klasse var blevet så glad for at have Henning i matematik i 1.g, at de lavede en underskriftindsamling til ledelsen på skolen med ønsket om at få ham i fysik i 2.g også.

Egyptisk dans
Humoren er også med i Henning Bjarne Afzelius’ klasse, fortæller eleverne. Blandt andet er han flere gange set i en egyptisk dans på bordene eller med høje jubelråb midt i timen, når eleverne forstår matematikken.

”Hvis læreren først er træt, så er der ingen fremtid i undervisningen, for det kan eleverne jo mærke med det samme, og de begynder at kede sig. Man er nødt til at lave noget, man selv brænder for,” siger Henning Bjarne Afzelius til Politiken.

Med prisen følger der også 75.000 kroner til den populære gymnasielærer.

Se en film med Henning Bjarne Afzelius her.