Pigerne føler sig langt mere presset i gymnasiet
Greve Gymnasium 22 gruppearbejde

Pigerne føler sig langt mere presset i gymnasiet

Dobbelt så mange piger som drenge føler sig dagligt presset i gymnasiet, viser undersøgelse. De har koncentrationsbesvær og kan ikke falde i søvn om aftenen.

Pigerne presser sig selv langt hårdere end drengene. Det viser en undersøgelse fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), som 5.000 elever har deltaget i.

Mere end hver femte pige føler sig dagligt presset i deres hverdag på gymnasiet, mens ”kun” hver tiende dreng dagligt er mærket af presset.

Over halvdelen af pigerne føler sig presset i hverdagen dagligt eller ofte, og kun fem procent af pigerne føler sig sjældent presset.

Blandt de elever, som dagligt føler sig presset, lider over halvdelen af koncentrationsbesvær, og langt størstedelen lider ofte eller en gang imellem af søvnløshed.

Stiller høje krav
Formand for DGS Philip Dimsits Lerer genkender billedet af de pressede piger på gymnasierne.

”Pigerne er ofte mere målrettede end drengene og har tendens til at stille højere krav til sig selv. Drengene er ofte bedre til at være lidt mere fjogede og være drenge,” siger formanden, som dog også mener, at mange drenge er målrettede og går efter de gode karakterer.

Han mener, det er naturligt, at eleverne i perioder føler sig pressede, men det er et problem, hvis det bliver en permanent tilstand.

”Det er nogle gange super hårdt at gå i gymnasiet, når der er perioder med mange afleveringer. Sådan vil det være. Men det er ikke sundt, at gå rundt i hele 3. g og dagligt føle sig presset,” siger han.

Tal om det
Philip Dimsits Lerer mener, at lærerne kan hjælpe de elever, som presser sig selv så meget, at det for eksempel giver søvnproblemer.

”Jeg tror, det vil hjælpe mange, at der bliver talt åbent om det i klassen, og så kan lærerne prøve at lægge mærke til, hvis nogle elever er pressede og så tale med dem,” siger Philip Dimsits Lerer.

Undersøgelsen viser også, at der er stor forskel på, hvor hårdt eleverne presser sig selv i hverdagen.

15 procent af eleverne sidder 16 timer eller mere ved skrivebordslampens skær og læser lektier eller laver afleveringer – enkelte bruger ifølge dem selv over 25 timer om ugen hjemme ved skrivebordet. I den modsatte ende er der 16 procent af eleverne, som højest bruger fem timer om ugen på lektierne.

Pigerne presser sig selv
Formand for GL’s uddannelsesudvalg Sigrid Jørgensen møder også de piger, som presser sig selv langt mere end drengene.

”Der er de piger, som mener, de skal bruge 12 timer på en 5 timers opgave. Det er ikke en nyhed, at mange drenge i gymnasiet er mere umodne og uambitiøse, mens nogle af pigerne er meget ambitiøse,” siger hun.

Nu er det ikke i sig selv et problem at være ambitiøs, men det kan være et problem, hvis eleverne presser sig selv unødvendigt hårdt, mener Sigrid Jørgensen.

”Det er oplagt, at teamkoordinatoren, klasselæreren eller studievejlederen tager en snak med eleverne, hvis der er tegn på, at de presser sig selv for hårdt,” siger Sigrid Jørgensen.

Læs undersøgelsen