Partier: Nu skal hf-enkeltfag have flere penge
lærer undervisning kvinde klasse shutterstock_1102460813

Partier: Nu skal hf-enkeltfag have flere penge

Hf-enkeltfag blev overset på sidste års finanslov, men nu skal uddannelsen have et økonomisk løft. Det understreger regeringens støttepartier.

På næste års finanslov skal der falde flere penge af til hf-enkeltfag. Det kræver Enhedslisten, SF og Radikale Venstre.

Med andre ord skal der rådes bod på det lidt mærkelige forløb sidste år, da ungdomsuddannelserne fik et økonomisk løft på finansloven, mens hf-enkeltfag blev forbigået tilsyneladende på grund af en fejl eller en forglemmelse i forhandlingsforløbet.

Regeringens støttepartier forsøgte forgæves at finde nogle ekstra midler til hf-enkeltfag, da finansloven var underskrevet, men da var det for sent.

Enhedslisten går derfor til årets finanslovsforhandlinger med et klart krav om, at hf-enkeltfag til næste år får et økonomisk løft, som svarer til det, ungdomsuddannelserne fik sidste år.

Hf-enkeltfag er en vigtig trædesten til uddannelse for voksne, som ikke fik taget en gymnasial uddannelse.

Jakob Sølvhøj, undervisningsordfører
Enhedslisten

“Det er meget vigtigt, at der sker et økonomisk løft af hf-enkeltfag. Vi var ærgerlige over, at uddannelsen ikke kom med på finansloven sidste gang. Hf-enkeltfag er en vigtig trædesten til uddannelse for voksne, som ikke fik taget en gymnasial uddannelse,” siger undervisningsordfører for Enhedslisten Jakob Sølvhøj.

Med tilbagevirkende kraft
Ved dette års finanslov blev der uddelt 220 millioner kroner ekstra til ungdomsuddannelserne om året i fire år. Det svarer nogenlunde til, hvad der blev skåret på uddannelserne i forbindelse med omprioriteringsbidraget i 2019.

Enhedslisten kræver, at hf-enkeltfag får pengene med tilbagevirkende kraft, så der bliver rettet op på “fejlen” fra sidste års finanslovsforhandlinger.

Vi har brug for, at flere efteruddanner sig og kommer med på uddannelsesvognen.

Anne Sophie Callesen, ungdomsuddannelsesordfører
Radikale Venstre

Radikale Venstre er enig.

“Vi skylder at rette op på det. Så når regeringen tilsyneladende har glemt den opgave, må vi jo kæmpe for det. Vi har brug for, at flere efteruddanner sig og kommer med på uddannelsesvognen, og så går det ikke, at hf-enkeltfag halter efter økonomisk,” skriver partiets ungdomsuddannelsesordfører Anne Sophie Callesen i en besked til gymnasieskolen.dk.

Hun henviser til, at regeringen i forslaget til næste års finanslov ikke har afsat penge til hf-enkeltfag. Pengene skal med andre ord findes ved forhandlingerne om den endelige finanslov. I år har regeringen lagt op til, at den såkaldte forhandlingsreserve er på 1,2 milliarder kroner, hvilket er det laveste beløb at forhandle under denne regering.

SF: Pengene skal findes
SF mener, at pengene til hf-enkeltfag naturligvis skal findes, så uddannelsen kommer på niveau med de andre ungdomsuddannelser.

“VUC løfter en kæmpe opgave med hf-enkeltfag, og uddannelsen er blevet skåret lige så meget som andre uddannelser,” siger partiets VUC-ordfører Astrid Carøe, som har gentaget budskabet over for partiets forhandlere af finansloven.

Formand for Danske HF & VUC Pernille Brøndum var meget skuffet sidste år, da det stod klart, at partierne ikke havde afsat penge til hf-enkeltfag på finansloven. Hun forventer, at pengene bliver afsat ved dette års forhandlinger.

Jeg er skuffet over, at regeringen ikke satser mere på uddannelse og opkvalificering i finanslovsforslaget.

Pernille Brøndum, formand
Danske Hf & VUC

“Jeg havde gerne set, at regeringen og Socialdemokratiet havde afsat penge til hf-enkeltfag på finanslovsforslaget. Nu må vi sætte lid til, at støttepartierne får det med i den pulje, der er at forhandle om,” siger Pernille Brøndum.

Hun understreger, at der er blevet skåret meget på VUC i de senere år, og hun peger på, at højkonjunkturen også betyder lavere søgning til hf-enkeltfag.

“Jeg er skuffet over, at regeringen ikke satser mere på uddannelse og opkvalificering i finanslovsforslaget,” siger Pernille Brøndum.

17-18 millioner kroner om året
Ifølge et svar fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til Børne- og Undervisningsudvalget vil et økonomisk løft til hf-enkeltfag svarende til løftet på ungdomsuddannelserne lyde på 17 millioner kroner om året.

Ifølge en beregning fra Danske HF & VUC skal beløbet dog være 18 millioner kroner om året, hvis det skal svare til omprioriteringsbidraget for 2019.

Børne- og undervisningsministeren ønsker ikke at kommentere de kommende finanslovsforhandlinger og henviser til Socialdemokratiets finansordfører Christian Rabjerg Madsen. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ham.