Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om udkantsgymnasiet
forside_7

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om udkantsgymnasiet

Udkantsgymnasiets udfordringer, det gode arbejdsmiljø og sandheden om obligatorisk matematik på mindst B-niveau er nogle af emnerne, som man kan læse om i det nyeste nummer af Gymnasieskolen.

Gymnasieskolens martsnummer ser nærmere på udkantsgymnasiets udfordringer, der forstærkes yderligere af nedskæringerne.

“Statistikken lyver ikke”
Gymnasieskolen har besøgt Limfjordens største ø.
Læs reportagen fra Morsø som et eksempel på udkantens udfordringer med faldende indbyggertal og nedskæringer på gymnasiet og få et indblik i, hvor stor betydning gymnasiet har for lokalområdet.

Få gymnasieelever har brug for matematik B
Ifølge mange politikerne bør alle gymnasieelever have matematik på mindst B-niveau for at have gode nok chancer for at blive optaget på en videregående uddannelse.
Men Gymnasieskolen er gået bag om tallene, der viser, at kun 17 procent af gymnasieeleverne blev optaget på en uddannelse, der kræver matematik på mindst B-niveau.
Professor Lars Ulriksen fra Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet mener, at politikerne har andre grunde til at indføre krav om matematik på mindst B-niveau:

“Jeg kan ikke lade være med at få en skummel mistanke om, at det handler om at sortere i dem, der søger ind i gymnasiet,” siger han i det nyeste nummer af Gymnasieskolen.

“Her er vi fælles om beslutningerne”
På Odense Katedralskole er den professionelle kapital høj.
Nøglen er, at lærerne bliver inddraget og føler sig hørt, mener vicerektor og tillidsrepræsentant.

En afskedigelse rammer hele arbejdspladsen
Når en medarbejder bliver opsagt, påvirker det hele arbejdspladsen.
Derfor er det vigtigt, at det forberedende arbejde er gjort, og at der på arbejdspladsen kan tales åbent om afskedigelserne.
Det fortæller markedschef i AS3 Transition Finn Lund Andersen, der til daglig arbejder med at vejlede i, hvordan en arbejdsplads kommer bedst muligt igennem en fyringsrunde.

Hop ud i floden og giv slip
Han tvinger eleverne til at begå fejl.
Han lærer dem, at nærvær og samspil ikke kommer af sig selv. Og at regnskabet ikke nødvendigvis behøver at passe.
Mød jazzmusiker Chris Minh Doky, der er blevet en populær underviser på landets gymnasier.