Nyt nummer af Gymnasieskolen
gymforside_6_16_beskaaret

Nyt nummer af Gymnasieskolen

Gymnasiereformen, tilbageblik på skoleårets stærkeste minde og paradokser på moderne vidensarbejdspladser er nogle af emnerne, som skoleårets sidste nummer af Gymnasieskolen fortæller om.

Skoleåret er snart forbi.
Nogle oplevelser er allerede glemt, andre har brændt sig fast.
Juninummeret af Gymnasieskolen kigger tilbage på skoleåret gennem fire gymnasielærere, der deler årets stærkeste minde:

For Simon Pors Knudsen er det uden tvivl afskedigelsen. Han fortæller ærligt om at blive afskediget, at søge nyt job og at få sit gamle job tilbage igen:
“Jeg har oplevet så mange op- og nedture. Nu føles det lidt som stort ståhej for ingenting,” fortæller han.

Siden efteråret har elever på Middelfart Gymnasium og HF brugt deres fritid på at lave aktiviteter for flygtninge i lokalområdet. Elevernes engagement har gjort et stort indtryk på lærer Lea Sose, der selv er flygtet fra Bosnien-Hercegovina.

En af Mads Laursen Vigs største oplevelser fra dette skoleår var, da eleverne fik lov til at blive en del af deres værtsfamiliers liv på studieturen til Pune i Indien.

Thomas Reuss sagde sit job op som gymnasielærer for at begynde en ny tilværelse på Langeland med mere tid til familien.

Få overblikket over gymnasiereformen
Så kom den nye gymnasiereform endelig. I bladet er de væsentligste forandringer samlet i en oversigt. For eksempel afskaffelsen af AT, det kortere grundforløb og flere nye tiltag på hf.

Arbejdsmarkedet er en kamp mellem frihed og overlevelse
Antropologen Susanne Ekman forsker i moderne vidensarbejdspladser. I hendes forskning støder hun på en række paradokser blandt medarbejderne – blandt andet kampen for at opnå stor personlig frihed via arbejdet, samtidig med at medarbejderne bare prøver at overleve på arbejdspladsen.

“Der er en indre spænding mellem ønsket om at udfolde sig og samtidig udmattelsen ved at gøre det,” siger hun til Gymnasieskolen.

Læs historierne i det seneste nummer af Gymnasieskolen. Find magasinet i postkassen eller herunder: