Nye censorregler kan true den nationale eksamensstandard
eksamen_02_0

Nye censorregler kan true den nationale eksamensstandard

Censorer må ikke rejse mere end fire timer til en eksamen, foreslår regeringen. Det vil på sigt true den nationale standard for eksamen, mener lærere og rektorer.

Lærere fra Nordjylland skal ikke længere være censorer for elever i Nordsjælland.

Regeringen foreslår at skære lange censorrejser væk på den kommende finanslov, som skal forhandles på plads i december.

Helt konkret betyder det, at en lærer ikke længere må rejse mere end fire timer for at være censor til en mundtlig eksamen på en anden skole. Hvis den nye regel indføres, betyder den i praksis, at skolernes budgetter bliver beskåret med 0,2 procent på næste års finanslov.

Både Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Danske Gymnasier, som repræsenterer rektorerne, ærgrer sig over de nye regler.

På sigt risikerer vi, at elever bliver bedømt anderledes i nogle dele af landet i forhold til andre dele, mener de to foreninger.

“Udveksling af censorer i hele landet er med til at sikre, at et 7-tal er et 7-tal alle steder i landet. Hvis censorer ikke kommer rundt i hele landet, så er der risiko for, at der bliver udviklet forskellige standarder,” siger Jeppe Kragelund, som er formand for Uddannelsesudvalget i GL.

Undervisningsministeriet har netop offentliggjort en liste over, hvor mange lange censorrejser der er på de enkelte skoler. Listen viser meget naturligt, at censorer fra skoler i yderområder som for eksempel Nord- og Sønderjylland rejser længere end censorer på Fyn eksempelvis.

Sådan fortolker vi bekendtgørelsen
Formand for Danske Gymnasier Anne-Birgitte Rasmussen er enig.

“Det har stor værdi, at censorer snakker med andre lærere om, hvordan de fortolker bekendtgørelsen, ser forskellige eksamensspørgsmål, og hvilket niveau eleverne har. På sigt bliver eksamensstandarden udfordret med dette forslag,” siger Anne-Birgitte Rasmussen.

Hun mener, det er meget få penge, gymnasierne bruger på lange censorrejser, i forhold til den værdi det har.

“Det kan ikke passe, at vi i et lille land som Danmark ikke kan sende censorer rundt mellem alle landsdele,” siger hun.

Ressourcerne skal bruges med omtanke
Jeppe Kragelund fra GL mener, det er fornuftigt at se på, hvordan ressourcerne til censorer bliver brugt.

“Vi har set eksempler på, at en lærer skal rejse meget langt for at eksaminere to elever, og det skal vi selvfølgelig prøve at undgå. Skolerne bliver beskåret i forvejen, så derfor er vi selvfølgelig interesserede i at bruge ressourcerne bedst muligt på skolerne,” siger Jeppe Kragelund.

Men han understreger, at det er vigtigt at udveksle erfaringer mellem lærere i Nordjylland og København.

“Hvis vi nationalt skal have fuld tillid til eksamen og karakterer, så er det nødvendigt, at vi rører rundt i gryden og lærer af hinanden i hele landet,” siger Jeppe Kragelund.

Erhvervsgymnasierne har flest lange rejser
Tal fra Undervisningsministeriet viser, at de lange censorrejser på over fire timer udgjorde 36 procent af rejserne på erhvervsgymnasierne i år, mens de udgjorde 11 procent på stx.

Det skyldes formentlig, at der er længere mellem erhvervsgymnasierne i Danmark.

Gert Gerges underviser i samfundsfag og idéhistorie på htx på Mercantec i Viborg, og han har flere gange været censor i hovedstadsområdet og andre dele af landet.

“Det har stor værdi at se, hvordan kollegerne griber eksamen an andre steder. På den måde udvikler vi et fælles sprog om eksamen og faget,” siger Gert Gerges, som også sidder i GL’s Områdebestyrelse for erhvervsgymnasierne.

Han beskriver, hvordan læreren og censoren snakker om undervisningen og eksamensspørgsmålene før og under eksamen og begge bliver klogere og lærer om nye indgangsvinkler til faget.

Videoeksamen er en mulighed
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) oplyser i et svar til Folketingets Undervisningsudvalg, at skolerne desuden har mulighed for at benytte sig af en videoforbindelse, når eleverne skal til eksamen, hvis “det er hensigtsmæssigt ud fra en samlet betragtning”.

Det er dog en dårlig idé, mener både GL og Danske Gymnasier.

“I et nødstilfælde kan det måske lade sig gøre. Men eksamen er en særlig situation, som kræver, man er til stede i rummet. Lærer og censor kommunikerer med små tegn til hinanden under eksamen, man fornemmer, hvor nervøs eleven er og så videre,” siger Jeppe Kragelund.

Han understreger, at censor også er tilsynsførende og sørger for, at eksamen forløber korrekt, og det kan man ifølge ham ikke gøre via en videoforbindelse.

Merete Riisager: Fortsat høj kvalitet
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) afviser, at den nationale standard og kvaliteten for eksamen er i fare, selvom lange censorrejser afskaffes.

“Det censorsystem, vi har i dag, har en høj kvalitet. Det skal det også have fremover, for det er vigtigt, at der er et ensartet og højt niveau på tværs af landet. Det er jeg sikker på, at der fortsat vil være, selvom vi nu dropper rejser på over fire timer. Som det er i dag, udgør ti procent af censorrejserne knap 60 procent af de samlede udgifter. Med de nye regler bruger vi ressourcerne bedre, uden det går ud over kvaliteten af vores censorsystem,” skriver hun i en mail til gymnasieskolen.dk.

Sådan fungerer de nye regler

Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet fordeler censorer. Transporttiden med offentlig transport - tog eller bus - må ikke længere overstige fire timer mellem to institutioner. Transporttiden bliver målt med rejseplanen.dk.

Om det er tilladt at benytte egen bil, fly eller noget helt tredje er op til den enkelte skole.

I særlige tilfælde må transporttiden godt overstige fire timer, det gælder for eksempel til og fra Bornholm.

Se listen: Her rejser censorer langt

Se en opgørelse over de lange censorrejser fordelt på de enkelte skoler.

Tabellen er et svar fra undervisningsminister Merete Riisager (LA) til folketingets undervisningsudvalg.