Ny TR: Jeg skal vænne mig til at have to kasketter på
Ahmed Avdagic ændret

Ny TR: Jeg skal vænne mig til at have to kasketter på

Eux-lærer Ahmed Avdagic har været tillidsrepræsentant i fire måneder. Han har skullet indstille sig på en ny måde at tænke på, og at rollen som tillidsrepræsentant godt kan være lidt ensom.

“Vær som vandet.”

Ordene kom fra kampsportsudøveren og skuespilleren Bruce Lee. Han sagde, at man skal være som vand, fordi det tilpasser sig alle former.

Den metafor bruger 36-årige Ahmed Avdagic i sin tilgang til den nye rolle som tillidsrepræsentant (TR) på eux på Syddansk Erhvervsskole i Odense.

“Jeg kan godt lide idéen om, at man skal tilpasse sig selv til verden. Jeg vil gerne udvikle mig og tilpasse mig de situationer, forandringer og udfordringer, der kan opstå som TR,” siger Ahmed Avdagic.

Han byder Gymnasieskolen velkommen på en kold og klar decemberdag i Odense for at fortælle om sin nye rolle. Skolen, der både huser eud, htx og eux, er kæmpestor, og vi sætter os i et lokale ved siden af eux-lærerværelset. Her fortæller Ahmed Avdagic om sine første fire måneder som tillidsrepræsentant for skolens 12 eux-lærere.

Ahmed Avdagic beskriver, hvordan han med sin nye rolle har to kasketter på. Det er en af de måder, han har skullet tilpasse sig sin nye verden som tillidsrepræsentant.

“Ens ord har mere vægt, når man siger noget som TR. Derfor gør jeg det klart til afdelingsmøderne, om jeg siger noget som TR eller lærer,” fortæller han.

Som TR skal jeg vænne mig til, at der nogle gange er en proces, hvor jeg er nødt til at væbne mig med tålmodighed.

Ahmed Avdagic, tillidsrepræsentant
Syddansk Erhvervskole, Odense

En ny måde at tænke på
Ahmed Avdagic har arbejdet på Syddansk Erhvervsskole i Odense i 11 år, hvor han underviser i engelsk og dansk. Først på htx enkeltfag, men da skolen for halvandet år siden fik sin eux-afdeling, flyttede han med. Og da lærerne i eux-afdelingen skulle have en tillidsrepræsentant, sagde Ahmed Avdagic “ja tak”.

“Jeg vil gerne gøre en forskel for mine kolleger og sørge for, at vi har gode arbejdsvilkår, fordi eux-afdelingen er ny. Jeg vil også gerne være sikker på, at jeg udvikler mig som menneske og underviser. Derfor tænkte jeg, at det her kunne være en ny udfordring,” fortæller han.

Ahmed Avdagic beskriver sig selv som løsningsorienteret. Tingene skal gerne løses hurtigt og effektivt, hvis det står til ham. Som lærer er han vant til at kunne løse problemer i klasserummet hurtigt, og derfor blev han overrasket over, hvor langsommelige nogle processer kan være i arbejdet som tillidsrepræsentant.

Her har han skullet omstille sig til en anden måde at tænke på.

“Hvis der er et problem, vil jeg gerne have det løst hurtigst muligt. Som TR skal jeg vænne mig til, at der nogle gange er en proces, hvor jeg er nødt til at væbne mig med tålmodighed og afvente, at den gennemføres,” fortæller han.

Den rigtige tid at være TR
Jobbet som tillidsrepræsentant er uforudsigeligt. Det er blevet særligt tydeligt for Ahmed Avdagic, da både afdelingslederen for eux og campuslederen på afdelingen har skiftet job i løbet af hans første fire måneder som TR.

Det er den rigtige tid at være TR, for jeg skal være med til at sikre, at forandringerne går i den rigtige retning.

Ahmed Avdagic, tillidsrepræsentant
Syddansk Erhvervsskole, Odense

Det var et samarbejde, som Ahmed Avdagic havde set frem til, fordi han havde en god dialog med begge ledere, og afdelingslederen havde gode visioner for afdelingen, fortæller han.

“Vi havde en rigtig god, fleksibel leder, som så os medarbejdere som en ressource. Jeg kan godt være bekymret for, hvordan situationen kommer til at se ud med de næste ledere,” siger han og tilføjer:

“Situationen med ledelsen skaber forandringer, som jeg ikke var forberedt på. Men det er den rigtige tid at være TR, for jeg skal være med til at sikre, at forandringerne går i den rigtige retning.”

For ham er det vigtigt, at den gode udvikling på eux-afdelingen fortsætter, og at en ny ledelse ikke laver den om. De har slået eux-afdelingen sammen med eud grundfagsafdelingen, så undervisere på eud grundfag også underviser på eux grundforløbet, og lærerne deler lærerværelse. Det giver en naturlig overgang fra grundforløb til hovedforløb på eux, fortæller Ahmed Avdagic.

“Eux-eleverne får desuden et større tilhørsforhold til skolen, når de både har værksted og eux-fag på samme adresse. Det skal vi fastholde,” forklarer han.

“Man er en smule ensom”
Den nye rolle fylder meget, oplever Ahmed Avdagic. Forandringerne i afdelingen skaber usikkerhed og bekymringer på lærerværelset, og det påvirker også ham, fordi han ikke kan gøre noget, fortæller han.

Som tillidsrepræsentant går man rundt med mange problemstillinger selv, og det, at han kan få ting af vide, som han ikke nødvendigvis må dele med sine kolleger, er svært, synes Ahmed Avdagic.

“Man kan sige, at man er en smule ensom på den måde,” fortæller han.

Ahmed Avdagic overvejer da også sine ord nøje, inden han svarer på Gymnasieskolens spørgsmål. Han er stadig i gang med at lære balancegangen at kende, forklarer han.

Ahmed Avdagic

• Ansat på Syddansk Erhvervsskole i Odense siden 2008. Han startede med at undervise htx enkeltfag på skolens Center for Visuel Kommunikation. Han skiftede til eux, da uddannelsen fik sin egen afdeling i 2018.
  • Tillidsrepræsentant for eux-lærerne siden august 2019.
  • Cand.mag i engelsk og dansk fra Syddansk Universitet.

Artikelserie: Ny

Man kan være den helt nye og uerfarne lærer. Man kan bytte den velkendte skoleform ud med en ny. Eller man kan påtage sig en ny funktion.

Som gymnasielærer har man mange muligheder for at lave en forandring i arbejdslivet. I en række interview sætter gymnasieskolen.dk fokus på det at være 'ny'.

Er du selv ny på den ene eller anden måde, eller har du en idé til en historie om at være ny, så kontakt redaktionen på gymnasieskolen@gl.org.