Ny fordeling af tosprogede elever udskydes yderligere et skoleår
Tosprogede elever

Ny fordeling af tosprogede elever udskydes yderligere et skoleår

Regeringen udskyder igen at lave nye regler, som skal give en mere ligelig fordeling af elever med anden etnisk baggrund. Stort problem, mener skoler.

Undervisningsministeren har igen udsat at lave nye regler, som kan fordele tosprogede elever mere ligeligt mellem gymnasierne.

Som undervisningsminister Merete Riisager (LA) sagde til gymnasieskolen.dk i sidste uge, skal spørgsmålet om fordelingen af tosprogede elever i gymnasierne behandles i regeringens nye arbejdsgruppe om parallelsamfund.

Undervisningsministeren håber, at der kommer et lovforslag på området i foråret 2018. Dermed vil det være for sent at bruge eventuelle nye regler i forhold til optagelse af elever i det næste skoleår.

Læs Bred kritik fra Christiansborg: Tilliden til undervisningsministeren svækket

Vi har akut problem
Det ærgrer Morten Sørensen, som er tillidsrepræsentant på Høje Taastrup Gymnasium.

“Vi har et akut problem, og vi har derfor brug for nye regler på området. Det er virkelig mangel på rettidig omhu, at der ikke bliver lavet nogle regler, som kan skabe en anden fordeling af elever,” siger han.

På Høje Taastrup Gymnasium havde 30 procent af eleverne en anden etnisk herkomst end dansk i 2013, i dag er tallet over 80 procent.

“Det afspejler ikke det omkringliggende samfund, eleverne bor i. Det virker stigmatiserende på eleverne med anden etnisk baggrund end dansk, at de etniske danske elever vælger at gå på andre gymnasier, og det skaber en selvforstærkende opdeling af eleverne, som ikke gavner integrationen,” siger Morten Sørensen og peger på, at det ikke bare handler om Høje Taastrup men flere andre gymnasier i Danmark.

Sidste år blev regler udsat
Sidste år droppede undervisningsminister Merete Riisager at lave nye regler på området. Den forrige undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) havde sagt, at der var behov for nye fordelingsregler af tosprogede elever, og var angiveligt langt med et nyt forslag om nye regler, som kunne være trådt i kraft i det igangværende skoleår.

Men da der blevet dannet en ny regering med Liberal Alliance og Konservative i november sidste år, blev Merete Riisager undervisningsminister.

Hun sagde på et åbent samråd i december, at hun ikke ville lave nye forhastede regler om fordelingen af elever. Hun lovede også, at hun ville drøfte nye regler med gymnasieforligskredsen, som det også var blevet aftalt i forbindelse med aftalen om den nye gymnasiereform.

Stærke tendenser styrer elevvalg
Allerede sidste år var rektor på Langkaer Gymnasium i Aarhus, Yago Bundgaard, ked af, at gymnasierne ikke fik nye værktøjer til at skabe en mere ligelig fordeling af eleverne.

Og at det bliver udsat endnu engang, ærgrer ham.

“Det haster med nye regler. De sociale dynamikker, som styrer, hvordan eleverne vælger gymnasier, er meget kraftige. Det tager derfor tid at vende en tendens, og derfor er det et problem, at det går så langsomt med at finde modeller, som kan afhjælpe problemerne,” siger Yago Bundgaard.

Lige netop i Aarhus blev der givet dispensation til at bruge en alternativ fordeling af eleverne til dette skoleår. Den har betydet, at der i 1. g i år er en cirka 50-50 procent fordeling mellem elever med anden etnisk baggrund end dansk og etnisk danske elever på Langkaer Gymnasium.

“Vi har været glade for dispensationen, men vi har brug for, at politikerne lave permanente regler nu,” siger Yago Bundgaard, som ikke ved, om gymnasiet kan få dispensation igen i år.

Socialdemokratiet utilfredse
Undervisningsordfører for Socialdemokratiet, Annette Lind, siger, at det går ud over eleverne, at nye fordelingsregler igen bliver udskudt.

“Undervisningsministeren forhaler situationen ude på skolerne. Vi har presset på hele året for at drøfte nye regler, men vi har ikke været i dialog med ministeren om det,” siger Annette Lind.

Det kom bag på Annette Lind, da Merete Riisager i sidste uge sagde til gymnasieskolen.dk, at spørgsmålet om fordelingen af tosprogede elever bliver flyttet over i regeringens arbejdsgruppe om parallelsamfund.

Annette Lind understreger, at i aftalen om gymnasiereformen er det skrevet ind, at forligspartierne skal drøfte nye fordelingsregler.

“Ministeren går uden om den demokratiske proces, når spørgsmålet bliver placeret i en ny arbejdsgruppe,” siger Annette Lind.

Stor problematik
I sidste uge sagde undervisningsminister Merete Riisager til gymnasieskolen.dk, at problematikken med parallelsamfund er større end fordelingen af elever i gymnasiet, og derfor bliver det behandlet i regeringens nye arbejdsgruppe.

Ifølge Undervisningsministeriet blev gymnasieforligskredsen orienteret om det nye tiltag i et brev tirsdag i sidste uge. Ifølge ministeriet står der også i brevet, at forligskredsen vil blive inddraget i forhandlinger om de nye regler.