Politisk kovending: Minister åbner for ny fordeling af tosprogede elever
merete_riisager-fotograf_steen_brogaard

Politisk kovending: Minister åbner for ny fordeling af tosprogede elever

Nu får gymnasier med mange tosprogede elever alligevel en mulighed for at gøre noget ved udfordringen til næste skoleår.

Den nye undervisningsminister Merete Riisager (LA) afviste for to dage siden at lave “hurtige løsninger”.
Hun ville ikke lave en ny bekendtgørelse for fordeling af elever, som allerede næste år kunne gøre noget ved udfordringen med mange tosprogede elever på visse gymnasier.

Nu har hun dog i stedet givet dispensation for, at man lokalt kan finde en løsning, hvor skolerne i et fordelingsudvalg også fordeler eleverne ud fra “pædagogiske hensyn til elevsammensætningen på gymnasierne.”

I første omgang har fordelingsudvalget, hvor Langkaer Gymnasium i Aarhus hører under, fået dispensation. Langkaer Gymnasium har et stort antal elever med anden etnisk oprindelse end dansk.

Vil ikke stå i vejen
Undervisningsministeren vil dog også “se positivt” på andre fordelingsudvalg, som ønsker at få dispensation.

”Lige nu står Langkaer Gymnasium med akutte udfordringer med elevfordelingen. Det skal de have lov til at finde en midlertidig løsning på, så vi sikrer, at man lokalt får den frihed, man har behov for til at løsne situationen op nu og her. Jeg skal ikke stå i vejen for, at man lokalt og helt frivilligt finder løsninger, så længe man overholder loven og i et vist omfang tager hensyn til elevernes ønsker og de pædagogiske kriterier,” siger Merete Riisager i en nyhed på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Hård kritik
Den nye Undervisningsminister blev for to dage siden kritiseret massivt af oppositionen på et åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget.

Læs: Undervisningsminister udskyder fordeling af tosprogede elever

Den tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) havde nemlig sat arbejdet med en ny bekendtgørelse om fordeling af elever i gang, så den kunne virke fra næste skoleår. Men Merete Riisager ville have lov til at tænke sig om og drøfte tingene med sektoren på egen hånd. Dermed forhindrede hun gymnasier med mange tosprogede elever i at gøre noget ved udfordringen til næste år.

Lotte Rod, der er ungdomsuddannelsesordfører for Radikale Venstre, glæder sig over, at undervisningsministeren har skiftet holdning.

“Det er godt. Vi har presset på på alle fronter for at finde en løsning, så Langkaer Gymnasium ikke kommer i klemme et år mere,” siger Lotte Rod.

Undervisningsministeren har også indbudt partierne i gymnasieforligskredsen til drøftelser inden jul om kriterierne for fordeling af elever.