Nu presses flere unge ind på VUC
elever til prøve

Nu presses flere unge ind på VUC

Regeringens kontanthjælpsreform betyder, at unge mellem 25 og 29 år også tvinges i uddannelse efter nytår. Flere af dem begynder på VUC.

Når de sidste nytårsraketter er skudt af, vil kontanthjælpen for unge mellem 25 og 29 år være afskaffet.

De unge vil i stedet modtage den noget lavere uddannelseshjælp og skal begynde på en uddannelse så hurtigt som muligt. Det såkaldte uddannelsespålæg, som i forvejen gælder for unge under 25 år, betyder, at en ny gruppe unge tvinges i gang med en uddannelse.

Flere tager uddannelse
De nye regler vil højst sandsynligt betyde et øget optag på hf på VUC-centrene.

Formand for Lederforeningen for VUC, Hans Jørgen Hansen, mener, at uddannelsespålægget vil give forøget aktivitet på VUC. Præcis hvor meget er for tidligt at sige. Han skønner, at det på VUC Syd i Sønderjylland, hvor han er direktør, kan betyde en stigning på 20 procent flere kursister.

”Nogle af de unge har allerede fanget budskabet og har søgt ind, mens andre kommer til senere,” siger han.

Hans Jørgen Hansen understreger, at det er en udfordring at modtage kursister, som søger ind på en uddannelse, fordi de skal, og ikke fordi de har lyst.

”Det er ikke nyt for os. Vi kender det allerede fra uddannelsespålægget for unge under 25 år. Det betyder, at motivationen ikke er særlig stor, og det er så vores fornemme opgave at forsøge at skabe motivation for unge, som har fået vredet armen om på ryggen,” siger han.

Han mener, det er en stor pædagogisk udfordring for lærerne, men det er ikke en uvant opgave, og den kan også løftes.

Ikke født umotiveret
”Der er kommet mange gode historier ud af unge, som ikke var motiverede i begyndelsen. De fleste er umotiverede på grund af dårlige oplevelser i skolen eller på anden uddannelse, og det kan gode oplevelser ændre på. Ingen er født umotiverede,” siger Hans Jørgen Hansen.

Større spredning
Niels Henriksen er direktør for VUC Storstrøm, som dækker seks kommuner. Han mener, at det hovedsageligt er på de almene voksenuddannelser, at rykindet vil komme på grund af kontanthjælpsreformen. Men han regner også med, at der især til sommer vil begynde flere unge på hf på VUC Storstrøm.

Han mener også, at det er en stor udfordring at modtage unge mellem 25 og 30 år, som har fået et uddannelsespålæg.

”Uddannelsesmiljøet bliver endnu mere udfordret. Der bliver en endnu større aldersmæssig og faglig spredning,” siger Niels Henriksen.

Han mener, at lærerne på VUC er gode til at løfte opgaven med at få de ikke motiverede kursister i gang.

”Lærerne tager opgaven på sig, og de gør det fint. Vi er gode til at undervisningsdifferentiere, bruge forskellige læringsstile og så er vi blevet bedre til at være konsekvente over for kursisterne, så vi samtidig bevarer respekten for uddannelsen,” siger Niels Henriksen.

Han mener, det er vigtigt, at VUC er klar til at give de unge en uddannelse.

”Hvis ikke vi på VUC kan, hvem kan så?”

Uddannelsespålæg

Kontanthjælpsreformen træder i kraft 1. januar 2014. Den betyder blandt andet at kontanthjælpen bliver afskaffet og erstattet med uddannelseshjælp på niveau med SU’en til alle unge under 30 år. Alle unge uden uddannelse får et uddannelsespålæg, og skal gå i gang med en uddannelse hurtigst muligt.

Flere i uddannelse

Et udtræk fra Jobindsats.dk viser, at der i oktober måned var knap 15.000 unge mellem 25 og 29 år på kontanthjælp. Et forsigtigt skøn fra Beskæftigelsesministeriet lyder, at der i 2014 kommer yderligere 1.000 personer i uddannelse på grund af reformen. Det tal vil dog stige i de kommende år.