Der er mange gode grunde til, at der skal undervises i naturvidenskab på epx, hvis man spørger Maiken Rabøl Rossen, som er næstformand i Kemilærerforeningen.
”Naturvidenskab giver kompetencer til at kunne arbejde systematisk og være logisk tænkende,” siger Maiken Rabøl Rossen, som for nylig var arrangør af et seminar for de naturvidenskabelige faglige foreninger, hvor epx var omdrejningspunktet.
Ellen Berg Seiersen, forperson
Geografilærerforeningen
Samme indstilling har forpersonen for Geografilærerforeningen, Ellen Berg Seiersen. Hun mener, at naturvidenskab bør være en del af epx, dog tror hun, at det kan blive i en anden form, end den vi kender fra gymnasiet i dag.
Det kan ifølge hende betyde, at man i højere grad skal arbejde med mere generelle naturvidenskabelige kompetencer.
”Hovedparten af de faglige foreninger kunne på seminaret godt se, at der også er kompetencer og dannelse i den mere brede naturvidenskab, som er relevant for at være samfundsborger,” forklarer Ellen Berg Seiersen, som deltog i seminaret.
Samtidigt ser Maiken Rabøl Rossen dog også muligheder for, at forskellige naturvidenskabelige fag kan passe ind på de forskellige faglige linjer på epx.
”Velfærd og sikkerheds-linjen taler jo helt oplagt ind i blandt andet de sundhedsfaglige fag. På linjen kan eleverne få en forståelse for eksperimentelle teknikker, og de kan for eksempel lære, hvordan medicin virker,” siger Maiken Rabøl Rossen, som nævner, at eleverne på velfærd og sikkerheds-linjen for eksempel også kan have gavn af undervisning i vejrsystemer til brug i forsvaret.
Epx er den nye gymnasiale uddannelse, som regeringen ønsker at indføre. Målgruppen er elever, som senere skal tage en erhvervsuddannelse eller professionsuddannelse.
En for lang pause
Det kan ifølge Maiken Rabøl Rossen blive et problem, hvis der opstår en lang pause uden naturvidenskab, fra eleverne forlader folkeskolen, og til de begynder på en videregående uddannelse.
”Jeg ser en del elever, som har et mindset om, at de naturvidenskabelige fag er svære. Jeg er bange for, at hvis eleverne på epx får en for lang pause fra fagene, så kommer de ikke tilbage til naturvidenskaben, når de tager en videregående uddannelse,” siger Maiken Rabøl Rossen.
Epx skal både rumme eleven, som vil have en håndværksuddannelse, og eleven, som vil være jordemoder.
Hun påpeger, at med professioner som for eksempel bioanalytiker og sygeplejerske skal eleverne også have kompetencer inden for naturvidenskaben.
Maiken Rabøl Rossen, næstformand
Kemilærerforeningen
Det er ifølge hende vigtigt at fremhæve, at epx også skal være adgangsgivende til professionsrettede uddannelser, som kræver naturvidenskab på et gymnasialt niveau. Regeringen vil lave en overbygning på epx, som giver adgang til universitetet.
Overraskende bred målgruppe
Epx kommer til at favne en bred målgruppe. På seminaret i sidste uge var der oplægsholdere, som havde erfaring fra forsvaret, politiet, professionshøjskolerne, erhvervsuddannelser og eux. Bredden på målgruppen har været en øjenåbner for Maiken Rabøl Rossen.
”Epx skal både rumme eleven, som vil have en håndværksuddannelse, og eleven, som vil være jordemoder. Begge elevtyper kommer jo til at være i den samme klasse,” siger Maiken Rabøl Rossen.
Bredden på målgruppen giver ifølge Ellen Berg Seiersen både nogle udfordringer og nogle muligheder.
”Jeg tror, at det som lærer kan blive udfordrende at stå i et klasselokale og arbejde med elever, der ønsker så forskellige fremtidige uddannelser. Men jeg ser også nogle muligheder for naturvidenskaben på epx, hvor man ønsker mere praksisnær undervisning,” fortæller Ellen Berg Seiersen.
Hun mener, at det er vigtigt at slå på, at naturvidenskaben er en del af en almendannelse og er vigtig, når epx-elever skal tage en videre uddannelse. Epx-seminaret var ifølge hende startskuddet til en lang proces, hvor de faglige foreninger vil arbejde for, at naturvidenskaben tænkes ind i epx.
”Det er virkelig givtigt, at vi formår at samarbejde på tværs af de naturvidenskabelig fag,” siger Ellen Berg Seiersen.
Seminaret blev afholdt 16. og 17. januar. Med til seminaret var de faglige foreninger for naturvidenskab og blandt andet også repræsentanter fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode