“Nedskæringer er løftebrud af værste skuffe”

“Nedskæringer er løftebrud af værste skuffe”

Regeringen lover gode uddannelser til alle unge og skærer samtidig ned på de samme uddannelser. Formand for GL Annette Nordstrøm Hansen langede ud efter Christiansborg på repræsentantskabsmødet.

Nedskæringerne på ungdomsuddannelserne er uansvarlige, og de skader eleverne og dermed også Danmarks fremtid.

Formand for GL Annette Nordstrøm Hansen var ikke overraskende meget utilfreds med den politiske virkelighed, som i de kommende år rammer ungdomsuddannelserne, da hun i dag afholdt sin mundtlige beretning foran GL’s repræsentantskab.

Talen holdt hun få dage efter, at den endelige finanslovsaftale blev skrevet under. Aftalen betyder, at de bebudede nedskæringer nu er en realitet. Annette Nordstrøm Hansen nævnte de borgerlige partiers aftale om billigere vægtafgift på biler og en fastfrysning af grundskylden over for forringelser på uddannelse.

”Med de besluttede og bebudede nedskæringer har vi nået punktet for politisk uansvarlighed over for eleverne og Danmarks fremtid. Da statsministeren i oktober holdt sin åbningstale, sagde han, at ”hovedvejen til gode muligheder går gennem gode uddannelser til alle unge.” Det kan man ikke se af finansloven for 2016,” sagde hun og kaldte nedskæringerne for ”løftebrud af værste skuffe.”

Dårligt for konkurrenceevnen
Hun mener, at nedskæringerne vil få konsekvenser for kvaliteten på ungdomsuddannelserne, og at det vil smitte af på de videregående uddannelser og dermed også på fremtidens arbejdsmarked.

”Det er tydeligt, at vi som samfund får det svært, når regeringen vælger at udhule kvaliteten i gymnasieuddannelserne. Det vil få følger for de videregående uddannelser, og Danmark vil snart stå svagere i forhold til den omverden, vi konkurrerer med.”

Afskedigelser er sidste udvej
Annette Nordstrøm Hansen fortalte til de forsamlede tillidsrepræsentanter, at de kommende år også bliver en udfordring for medlemmerne ude på skolerne. Nogle skoler har allerede bebudet afskedigelser, og det er selvfølgelig et problem for det enkelte medlem, men også for de lærere, som bagefter skal løbe stærkere.

Formanden understregede dog også, at GL skal arbejde for at undgå for mange afskedigelser.

”Hver en sten skal vendes, før man begynder at afskedige lærere. Selv om vi ikke undgår afskedigelser i de kommende år, skal fyringer absolut være sidste udvej. Det nytter ikke at overbebyrde lærerne,” sagde hun.

Pseudopolitik
Gymnasieforligspartierne skal inden for en overskuelig fremtid lave en ny gymnasiereform. Annette Nordstrøm Hansen fortalte, at hun er enig i politikernes ambition om at gøre gymnasieuddannelserne endnu bedre. Men hun mener, at nedskæringerne harmonerer dårligt med den ambition.

”Det er pseudopolitik på samme tid at tale om kvalitetsforbedringer og fjerne det økonomiske grundlag. Sporene fra en ufinansieret folkeskolereform er tydelige – og skræmmende,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Nej tak til karakterkrav
Samtidig kritiserede hun et af forslagene til en kommende gymnasiereform – nemlig et karakterkrav på mellem 4 og 7 for at komme i gymnasiet.

”Det er kortsigtet at udelukke unge fra uddannelser, og karakterkrav giver ikke et kvalitetsløft,” slog hun fast fra talerstolen.

Læs hele formandens mundtlige beretning