Moderniseringsstyrelsen “forventer” tidsregistrering
shutterstock_128104610

Moderniseringsstyrelsen “forventer” tidsregistrering

Moderniseringsstyrelsen "forventer", at gymnasielærerne registrerer deres arbejdstid - men svarer ikke klart på, om det er et direkte krav i overenskomsten.

Rektorer på flere af landets gymnasier er ligeglade med, om lærerne registrerer deres arbejdstid.

Men i Moderniseringsstyrelsen forventer man, at lærerne gør det.

Som gymnasieskolen.dk skrev for nylig gider lærere på flere gymnasier ikke registrere, hvor mange timer de arbejder. Rektorerne på de pågældende skoler accepterer det. Og det samme gør rektorernes formand.

”Jeg anser det ikke som et problem, at lærerne ikke tidsregistrerer,” lød det fra Jens Boe Nielsen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.

GL og rektorer uenige
Tidsregistrering er en del af lærernes nye overenskomst, der trådte i kraft 1. august. Men lærere og rektorer er uenige om, hvordan aftalens indhold skal tolkes. I Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) mener man, at tidsregistrering er et direkte krav. I rektorforeningen mener man derimod, at det kun er et krav, at skolerne stiller et tidsregistreringssystem til rådighed – ikke at lærerne bruger det.

Gymnasieskolen.dk har derfor spurgt vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen Barbara Bertelsen om, hvordan aftalen skal forstås. Vi har bedt om svar på følgende spørgsmål: Er det et krav ifølge overenskomsten, at lærerne registrerer deres arbejdstid? Hvis man som rektor stiller et system til tidsregistrering til rådighed, men lærerne ikke bruger det, lever man så op til Moderniseringsstyrelsens fortolkning af overenskomsten?

Ikke ja eller nej
Men Barbara Bertelsen svarer ikke direkte på spørgsmålene. Hun mener ikke, at de kan "forsimples" og besvares med et ja eller nej. Hun vil ikke interviewes, men skriver – via Moderniseringsstyrelsens pressemand – i en mail:

”Finansministeriet, Akademikerne og GL aftalte ved OK 13, at alle gymnasier skal etablere et tidsregistreringssystem fra 1. august 2013. Implicit i aftalen er der en forventning fra parterne om, at lærerne bruger tidsregistrering. Men der er også et behov for, at både lærere, tillidsrepræsentanter og ledere nu får tid til at vænne sig til den store kulturforandring, som gymnasielærernes nye arbejdstidsregler indebærer."

Særlig forpligtelse
GL’s formand Gorm Leschly mener, at Moderniseringsstyrelsens svar giver ham medhold i, at tidsregistreringen skal tages i brug for, at man kan overholde overenskomsten.

”Nu har vi aftalt et tidsregistreringssystem, og det skal vi have til at fungere. Selvom det er en voldsom kulturændring for både lærere og ledelse, fritager det ikke rektorerne for at tage deres ledelsespligt alvorligt, og som rektorformand har Jens Boe Nielsen en særlig forpligtelse,” siger Gorm Leschly og tilføjer:

”Tidsregistrering er og bliver det værktøj, vi har til at dokumentere, om der er sammenhæng mellem opgaver og arbejdstid.”

Han peger i øvrigt på, at tonen var klar i det brev, som Moderniseringsstyrelsen sendte ud til lederne på landets gymnasier i foråret. Her skrev Moderniseringsstyrelsen blandt andet:

”Med de nye arbejdstidsregler har ledelsen på uddannelsesinstitutionerne fået ledelsesret – og dermed også ledelsespligt – over tilrettelæggelsen af lærernes arbejdstid. Tidsregistreringen er i den forbindelse et nødvendigt værktøj.”