Kort før OK 15: Ansatte skal måles og vejes
bjarne_corydon

Kort før OK 15: Ansatte skal måles og vejes

Flere resultatmålinger af de ansatte er en del af en ny model for god arbejdsgiveradfærd fra Moderniseringsstyrelsen. GL mener, det er en helt forkert vej at gå.

Moderniseringsstyrelsen har tilsyneladende spillet en ekstra joker ind i overenskomstforhandlingerne med de ansatte i staten.

Sammen med konsulentvirksomheden McKinsey har Moderniseringsstyrelsen, som hører under Finansministeriet, udarbejdet en ny model for god arbejdsgiveradfærd.
Ifølge Jyllands-Posten, som har fået aktindsigt i et udkast til modellen, betyder den blandt andet, at ”lederne i staten fremover vil måle og veje deres ansatte gennem talrige resultatmålinger og medarbejdervurderinger med dertilhørende præstationsløn.”

Lige før jul blev der så småt taget hul på overenskomstforhandlingerne mellem Finansministeriet og de offentligt ansatte i staten, og McKinseymodellen kommer frem, kort før de reelle forhandlinger begynder i næste uge.

Hvad blev der af tillid og ansvar?
Formand for GL Annette Nordstrøm Hansen undrer sig over, at udspillet kommer, efter regeringen i 2013 vedtog den såkaldte tillidsreform, hvor det blandt andet hed: "Ledelse og styring skal tage afsæt i tillid og ansvar."

”Nøgleordene for at skabe kvalitet er tillid, retfærdighed og samarbejde. Resultatmålinger koblet til præstationsløn er en forkert vej at gå og kan nærmest virke modsat,” siger hun.

Annette Nordstrøm Hansen peger på, at ressourcerne på arbejdspladserne bruges bedre, hvis lederne udfører pædagogisk ledelse frem for at bruge kræfterne på administrative målinger.

Hun mener, det kan være meget svært at måle den enkeltes arbejde ud fra nogle statsstyrede parametre inden for undervisning.

”Hvis en lærer støtter en elev til at skifte uddannelse eller studieretning, kan det på papiret registreres som frafald, men er det så dårlig kvalitet?” spørger Annette Nordstrøm Hansen retorisk.

Hun understreger, at målinger kan være fornuftige til at skabe bedre kvalitet i den offentlige sektor. Det er for eksempel værdifuldt at vide, hvordan skolerne formår at bryde den sociale arv, eller hvordan trivslen er blandt medarbejderne.

”Men et koncept, hvor medarbejdernes skal måles og vejes, skaber ikke kvalitet,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Målinger ikke en del af overenskomsten
Spørgsmålet er, hvilken rolle modellen for god arbejdsgiveradfærd får for overenskomstforhandlingerne.

Mikkel Mailand er forskningsleder for Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) på Københavns Universitet.
Han understreger, at i princippet er mål- og rammestyring af de offentlige arbejdspladser ikke en del af overenskomstforhandlingerne. Flere resultatmålinger på de offentlige arbejdspladser kan godt indføres under alle omstædigheder.

Mikkel Mailand pointerer dog, at en af Finansministeriets krav til disse overenskomstforhandlinger er en ”styrket indsats for tillid og samarbejde for at understøtte kvalitet og effektivitet i opgaveløsningen lokalt”, som det formuleres.

”Tillids- og samarbejdsdagordenen er højt prioriteret både af Finansministeriet og fagbevægelsen. Der er selvfølgelig risiko for, at den dagsorden påvirkes, hvis Bjarne Corydon ønsker at skrue op for mål- og rammestyring på de offentlig arbejdspladser,” siger Mikkel Mailand.

Folketingsvalget er lige om hjørnet
Mikkel Mailand peger dog på en væsentlig faktor: Danskerne skal i løbet af i år til valg. Ifølge Mikkel Mailand ønsker regeringen ikke at gøre en lang række offentligt ansatte vrede, kort før de skal sætte deres kryds.

Han tvivler derfor på, at resultatmålinger og øget præstationsløn bliver en konkret del af overenskomstforhandlingerne i denne omgang.

”Det er svært for arbejdsgiverne at få det indarbejdet i denne overenskomst,” siger Mikkel Mailand.

Rektorer: Målinger skal bruges til dialog
Formand for rektorforeningen Dansk Gymnasier, Anne Birgitte Rasmussen ønsker ikke at bruge målinger til at uddele præstationsløn. Men ifølge formanden ønsker Danske Gymnasier og de andre lederforeninger at udvikle målinger, som kan være udgangspunkt for dialog om skoleudvikling med lærerne.

”Målinger skal ikke bruges til præstationsløn, men fornuftige målinger kan skabe god dialog om, hvordan vi øger elevernes læring, hvilken efteruddannelse der er behov for og så videre,” siger Anne Birgitte Rasmussen.

Gymnasieskolen.dk har ikke læst udkastet om god arbejdsgiveradfærd, men har søgt aktindsigt i det hos Moderniseringsstyrelsen.