Minister: Lærerne skal ikke arbejde mere
No image

Minister: Lærerne skal ikke arbejde mere

Undervisningsminister Christine Antorini (S) mener på baggrund af en ny undersøgelse af lærernes arbejdstid, at lærerne skal undervise mere - dog uden at de skal arbejde mere. Gymnasieskolen spørger ministeren, om undervisning kan defineres snævert som klasseundervisning i et moderne gymnasium.

Er undervisning i et moderne gymnasium ikke meget andet end at stå at undervise i en klasse?

Det er rigtigt, at noget af det, som er kvaliteten ved gymnasiereformen, er, at den lægger vægt på andre måder at undervise og arbejde på. Men når undersøgelsen viser, at undervisningstiden er 19,2 procent, mener jeg, der er plads til mere undervisning, samtidig med at man også kan undervise på anderledes måder.

Er lektiecafeer, tværfaglige projekter og tid, som lærere bruger med elever uden for klassen, mindre værd end tavleundervisning?

Nej, jeg går slet ikke ind og laver en værdidom eller siger, at noget er unødvendigt eller overflødigt, jeg konstaterer bare, at undervisningsandelen i undersøgelsen er 19,2 procent, derfor er der plads til at diskutere, hvordan vi kan skabe en anden balance.

Undersøgelser af lærenes arbejdstid er blevet fremstillet i flere medier, som om en gymnasielærer underviser en time og sidder tre-fire timer derhjemme. Har du som undervisningsminister ikke et ansvar for at give et reelt billede af gymnasielærernes arbejde?

Det er ikke mig, som har sagt det, du refererer der. Jeg gør mig meget umage for at være præcis i budskabet. Det handler ikke om at sige, at lærerne ikke laver en pind. Selvfølgelig laver de en masse, vi har nogle rigtig dygtige lærere. Det er bare en konstatering af, at undersøgelsen viser, at 19,2 procent af tiden er undervisning, og det skal vi drøfte.

Skylder man ikke at fortælle, at ferie også indgår i det regnestykke?

Det kan man sige, men undersøgelsen er lavet sådan hvert år. Man laver også undersøgelser om det øvrige arbejdsmarked med bruttotal. Det er ikke for at snyde på vægten, vi opgør det bare, som vi plejer. Gymnasielærerne skal ikke arbejde mere end andre mennesker. Vi har rigtig dygtige lærere, og hvis vi skal have det meste ud af gymnasiet, skal vi selvfølgelig sætte de lærerkræfter i spil noget mere i forhold til eleverne.??Hvis lærerne skal undervise mere, hvad skal de så bruge mindre tid på?

Der bliver brugt meget tid til forberedelse og til rettearbejde. Så det er oplagte steder, man kan kigge på, hvis man ønsker mere tid med eleverne. Det er en relativt lille andel – 1,3 procent af rettetiden – som bliver brugt til vejledning af eleverne efterfølgende.

Har det at rette elevernes skriftlige opgaver – der vel i sagens natur ofte foregår væk fra eleverne – ikke samme værdi som at undervise?

Det har ikke noget at gøre med, at det har mindre værdi. Jeg konstaterer bare, at rettetid tager meget tid, det synes jeg er en drøftelse værd. Jeg siger ikke, det er ikke er vigtigt at rette opgaver, det er en del af arbejdet, spørgsmålet er, hvor meget det skal fylde i gymnasiet.

Interviewet med undervisningsminister Christine Antorini fandt sted inden offentliggørelsen af Rigsrevisionens rapport.

Læs mere i GL mener. side 20

Sagen kort

Undervisningsministeriet har fået lavet endnu en rapport fra Pluss Leadership om gymnasielærernes arbejdstid – den seneste kom i 2010. Tallene i den nye rapport ligner i grove træk tallene fra 2010. De store poster i arbejdstiden er forberedelse: 25 procent, undervisning: 20 procent, samlet rettearbejde: 14 procent.

Rigsrevisionen offentliggjorde få dage efter en rapport baseret på flere tidligere undersøgelser om lærernes arbejdstid. Her konkluderes, at undervisningstiden er 22 procent. GL kritiserer, at undersøgelserne udelukkende beregner klassisk tavleundervisning og ikke medregner vejledning og andre fagligt relaterede aktiviteter, som lærerne har med eleverne.