Minister: Ingen slækkelse af krav til lærere
ellen_trane_04

Minister: Ingen slækkelse af krav til lærere

Undervisningsministeren afviser, at gymnasiereformen sænker kravene for undervisningskompetence for gymnasielærere. Det er en ensretning af kravene, skriver hun til gymnasieskolen.dk.

Matematiklærerforeningen ser det som en slækkelse af kravene til gymnasielærere. Gymnasieskolernes Lærerforening er også bekymret over, at man kan undervise i gymnasiet med mindre uddannelse.
Men undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) mener dog ikke, at der er grund til bekymring, skriver hun nu i en mail til gymnasieskolen.dk.

Som gymnasieskolen.dk skrev i går, er der i lovudkastet til den nye gymnasiereform blandt andet lavet en ændring i forhold til kravene for undervisningskompetence.
Ændringen betyder, at det fremover bliver muligt at undervise med en professionsbachelor,
hvis man skal undervise inden for de tekniske, teknologiske, matematiske, naturvidenskabelige og erhvervsøkonomiske fag på alle de gymnasiale uddannelser.
Udover professionsbachelor-uddannelsen kræves der “relevant videre- og efteruddannelse eller efterfølgende kvalificerende erhvervsmæssig beskæftigelse”.
Reglerne gælder allerede nu på hhx og htx.

Krav sænkes ikke
Undervisningsministeren minder om, at ændringen sker, fordi f
orligspartierne med gymnasiereformen blev enige om at ensrette reglerne for undervisningskompetence, så de samme regler gælder på alle de gymnasiale uddannelser.

“Jeg har tillid til, at de ledere og rektorer, der ansætter lærere – lige meget om det er på stx og hf eller hhx og htx – har øje for både at vurdere, om kandidaterne har den rette faglighed og de nødvendige pædagogiske kompetencer til at kunne undervise eleverne på et højt niveau. Der er ikke tale om at sænke kravene for undervisningskompetence, men at ensrette dem og lade rektorer og ledere på stx og hf få et ligeså stort ansvar som på hhx og htx.”

Men sidste år udgav Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet Matematikudredningen, hvor der blandt andet anbefales, at det ikke fremover er lederne, der står for kompetencevurderingen, men at vurderingen enten foretages af “kompetente instanser ved universiteterne eller Undervisningsministeriet”.
Anbefalingen kom blandt andet på baggrund af en undersøgelse blandt rektorer, der viste,
at 32 procent af respondenterne sagde,  at de slet ikke eller kun delvist kendte de faglige mindstekrav.”

Læs: Matematiklærerne i chok: Lavere krav til lærerne svækker niveauet

Ligeværdighed mellem uddannelserne
Undervisningsministeren fortsætter i sin kommentar til gymnasieskolen.dk

”I dag er det sådan, at lærere, der har fået tildelt kompetence til at undervise i hhx og htx, herefter også har kompetence til at undervise i stx og hf i de samme fag, men det samme kan ikke ske den anden vej. Det er ikke logisk. Vi vil sikre ligeværdighed mellem uddannelserne, og derfor vil vi indføre de samme regler for hhx og htx på stx og hf. Det, vi foreslår, er på ingen måde en slækkelse af kravene til lærerkvalifikationer. Ordningen gælder kun i bestemte fag.”

Formanden for Matematiklærerforeningen Morten Olesen forstår ikke logikken i at vælge de laveste krav, når man vil harmonisere reglerne.

“Hvis man ønsker at sikre ligeværdigheden på uddannelserne, bør man hæve kravene til underviserne på hhx og htx og ikke sænke kravene til underviserne på stx,” sagde han i går til gymnasieskolen.dk.