”Man er i realiteten projektleder”
No image

”Man er i realiteten projektleder”

Som gymnasielærer har man en bred faglighed, der kan bruges i mange forskellige job, siger Maja Bødtcher-Hansen. Hun skiftede for to år siden Sankt Annæ Gymnasium ud med Københavns Universitet.

Tekst_ gs_redaktor

Man har indsigt i mange fagområder.

Det er én af de ting, man som gymnasielærer kan slå på, hvis man vil søge et job i en anden branche. Sådan siger tidligere gymnasielærer Maja Bødtcher -Hansen.

”Som gymnasielærer føler man sig særfaglig, men faktisk har man en bred faglighed, fordi man arbejder så meget på tværs i gymnasiet i dag. Det kan man bruge i mange typer job,” siger hun.

Efter at have undervist i dansk og billedkunst på Sankt Annæ Gymnasium i 10 år skiftede Maja Bødtcher-Hansen for to år siden til Københavns Universitet. Først til en stilling som specialkonsulent i skriftlighed. I dag er hun leder af Teach, der er den pædagogiske enhed på Det Humanistiske Fakultet. Her er det hendes opgave – i samarbejde med underviserne – at udvikle undervisningen. Desuden arbejder hun strategisk med fakultetets uddannelser og studiemiljø og er med til at koordinere universitetets generelle indsats på det pædagogiske og didaktiske område.

Maja Bødtcher-Hansen har selv kunnet bruge den brede faglighed.

”Jeg kan tale med på rigtig mange områder. Når jeg for eksempel underviser historielærerne, så har jeg på forhånd en faglig forståelse,” siger hun.

Brug nogle andre ord
Ifølge Maja Bødtcher-Hansen har man som gymnasielærer rigtig meget at byde på. Mange gange handler det blot om at bruge nogle andre ord, hvis man vil sparke døren ind til andre brancher, mener hun.

”Man kan lede en klasse, disponere sit stof, kommunikere klart, argumentere, styre et møde og sætte projekter i gang. Som lærer er man i realiteten projektleder, og dem er der brug for overalt. Det er bare ikke det ord, vi bruger i gymnasiet.”

Også den store viden om nutidens unge, man har som gymnasielærer, kan bruges i mange sammenhænge, påpeger hun.

”Kommuner og ministerier sætter mange projekter i gang om blandt andet negativ social arv og unge med anden etnisk baggrund. Her vil det tælle, at man har en viden fra hverdagen ude i klasselokalet og kan sige: Jeg har set det her virke,” siger Maja Bødtcher-Hansen.

Autoritet i nyt job
Fordi Maja Bødtcher-Hansen er blevet i undervisningsverdenen, er der mange ting fra arbejdet som gymnasielærer, hun direkte kan bruge i dag – og som giver hende autoritet i det nye job.

”Jeg har eksperimenteret meget i min egen undervisning og prøvet en masse ting af. Jeg har blandt andet leget med klasserummet og med nye måder at skrive opgaver på. Det giver mig en sikkerhed og en autoritet, når jeg sammen med underviserne her skal nytænke undervisningen.”

Hun var utrolig glad for at være gymnasielærer, men hendes nysgerrighed og rastløshed drev hende mod nye udfordringer. Det nye job tror hun primært, hun fik, fordi hun ud over at undervise har skrevet undervisningsbøger, været med i udviklingsprojekter og blandet sig i debatten om, hvor fagene skal bevæge sig hen.

”Jeg har vist, at jeg er i stand til at udvikle områder og få vidensarbejdere til at rykke sig. Det er en efterspurgt kompetence i dag,” siger Maja Bødtcher-Hansen.

Karriereskift

Flere gymnasielærere bliver i denne tid fyret. Nogle overvejer måske at kigge mod andre brancher, når de skal finde et nyt job. Men hvilke kompetencer har man egentlig som gymnasielærer? Tre tidligere gymnasielærere giver her deres bud.

Maja Bødtcher-Hansen

Navn: Maja Bødtcher-Hansen.
Job: Leder af Teach på Københavns Universitet.
Har tidligere undervist i dansk og billedkunst på Sankt Annæ Gymnasium.