Liste 1 hovedbestyrelsesvalgets store vinder
Tomas Kepler Profilbillede

Liste 1 hovedbestyrelsesvalgets store vinder

Liste 1 vandt et ekstra mandat på bekostning af Liste 3, da stemmerne til hovedbestyrelsesvalget i GL var talt op. Tomas Kepler fra Liste 1 fik flest personlige stemmer.

Tekst_ Morten Jest

Der var på forhånd lagt op til et spændende hovedbestyrelsesvalg i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) dette efterår med tre umiddelbart lige formandskandidater. Medlemmerne kunne stemme til midnat i aftes, og tirsdag var stemmerne talt op.

Resultatet blev en overvældende sejr til Liste 1, som med over 3500 stemmer dermed tog en pæn andel af de næsten 8000 stemmer – eller hvad der svarer til en stemmeprocent på 57,37, hvilket i øvrigt er ganske fin valgdeltagelse til et organisationsvalg. Liste 1 får således seks mandater – et mere end hidtil, mens Liste 3 må afgive et af deres hidtidige fire.

Den siddende formand – også fra Liste 1 – havde, ligesom spidskandidaten fra Liste 3, Jeppe Kragelund, valgt ikke at genopstille, og et af valgets store spørgsmål var derfor, hvor deres stemmer ville gå hen denne gang. Her lykkedes det ikke Liste 3 at beholde Jeppe Kragelunds mange stemmer, om end listens formandskandidat Anders Frikke fik et godt personligt valg med 438 stemmer. Det var dog ikke så mange som Liste 1’s formandskandidat Tomas Kepler, der med 747 stemmer blev valgets suveræne stemmesluger.

Tomas Kepler ligner dermed umiddelbart et godt bud på en kommende formand. Med tre mandater hver kan de to andre lister sammen med repræsentanten for de ikke-fastansatte – som i øjeblikket bekender sig til Liste 3 – ganske vist mønstre et samlet mandatflertal, ligesom de to listers samlede stemmetal giver cirka 500 stemmer mere end Liste 1. Men både Tomas Keplers personlige valg og Liste 1’s overvældende sejr vil formentlig veje tungt i den konstituering, parterne nu skal i gang med og senest have på plads onsdag i næste uge.

Kepler selv er utrolig taknemmelig for både de personlige stemmer og listens samlede valg.

“Jeg ser resultatet som en stærk markering af, at medlemmerne har været enige i den retning, vi har sat for GL i den seneste periode. Det er fantastisk at have fået seks mandater, og med det resultat føler vi os selvfølgelig styrket til de kommende konstitueringssamtaler,” siger han og sender samtidig et skulderklap til GL-medlemmnerne og den høje valgdeltagelse.

“Det betyder, at den nye hovedbestyrelse går ind til de kommende tre år med et stærkt mandat fra medlemmerne.”

Liste 2’s formandskandidat Asger Wille er ligeledes meget glad og tilfreds med både det personlige valg – som er dobbelt så godt som sidst – og listens fremgang på cirka 400 stemmer.

“Og så er jeg rigtig glad for at have kæmpet med de mange, også nye, kandidater på listen. De har lavet et fantastisk stykke arbejde.”

Han vil ikke sige noget om konstituering endnu – “alt er stadig åbent” – men synes, ligesom Tomas Kepler, at GL kan være godt tilfreds med den høje stemmeprocent.

Anders Frikke fra Liste 3 vil heller ikke kommentere på de mulige udfald af konstitueringen i skrivende stund. Han glæder sig som de to andre over et godt personligt valg, men ærgrer sig samtidig over, at det lige netop ikke lykkedes listen at beholde fire mandater.

Konstitueringen handler dog ikke kun om formandsposten. Det hele er et stort spil om blandt andet de to næstformandsposter sammen med en lang række andre poster, herunder især den vigtige bestyrelsespost i Akademikerne (AC) samt udvalgsformandsposter og eksempelvis en organisationsudpeget post i MP Pension.

Der er tirsdag eftermiddag allerede så småt møder i korridorerne og kontorerne i “førerbunkeren” på Vesterbrogade i det indre København, og listerne forventes at holde samtaler i løbet af aftenen. Som tidligere nævnt har de dog helt indtil onsdag i næste uge til at få hele aftalen på plads. Gymnasieskolen følger forhandlingerne.