Kan elementer af virtuel undervisning være med til at løfte den faglige kvalitet i gymnasiet, når det bliver hverdag igen?
Det spørgsmål begynder lærere og ledere på landets gymnasier for alvor at drøfte, nu hvor eleverne er vendt tilbage på halv tid efter den seneste COVID-19-nedlukning, og en normal skoledag så småt kan skimtes forude.
Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), mener, at svaret er et klart nej. Han største anke ved den virtuelle undervisning er, at den tætte kontakt mellem lærer og elever forsvinder.
”Det gør det meget svært at opretholde den samme kvalitet. Vi ved, at en tæt lærer-elev-relation er det mest afgørende for elevernes læringsudbytte og trivsel,” siger Tomas Kepler.
Men virtuel undervisning kan godt være et redskab i lærernes værktøjskasse, som de kan benytte sig af en gang imellem, mener han.
Hans vurdering er, at den virtuelle undervisning kan bruges til vejledning, for eksempel i forbindelse med de store skriftlige opgaver i 3.g, og hvis man skal holde kontakt til elever i situationer, hvor de sidder forskellige steder og arbejder. Han nævner også muligheden for, at man kan deltage i et møde virtuelt på en skemafri dag og dermed slippe for turen til skolen.
”Alle tre ting kan give fleksibilitet i lærernes arbejdsliv,” siger Tomas Kepler.
Flere undersøgelser, blandt andet fra Syddansk Universitet og Danmarks Evalueringsinstitut, har vist, at elevernes faglige udbytte generelt set har været mindre i perioden med nedlukning og virtuel undervisning. Det er gået mest ud over læringen hos de fagligt svage elever. Mange har også oplevet et dyk i trivsel og motivation. Men der er også en mindre gruppe, som har trivedes bedre med at være derhjemme. Det drejer sig blandt andet om stille elever, som har det svært med at indgå i det sociale spil i klassen.
”Vi skal selvfølgelig interessere os for, hvad der får disse elever til at svare, som de gør. Skyldes det den virtuelle undervisning, eller handler det egentlig om noget andet,” spørger Tomas Kepler.
Større fordybelse
Formanden for landets rektorer på stx og hf, Birgitte Vedersø, er til gengæld sikker på, at det kan øge kvaliteten, hvis virtuel undervisning bliver en arbejdsform, som lærerne fremover vil benytte sig af.
”Det fungerer rigtig dårligt, når 100 procent af undervisningen er virtuel. Elever og lærere har brug for at have en tæt kontakt, og eleverne har brug for at være sammen. Men der er elementer, der har fungeret godt,” siger Birgitte Vedersø, formand for Danske Gymnasier.
Hun nævner ”træningsprægede opgaver” og vejledning som eksempler.
”Jeg har lige talt med en lærer, der fortalte, at det SRO-forløb, han havde kørt i en 2.g-klasse, var blevet bedre end nogensinde. Den virtuelle vejledning havde givet meget færre forstyrrelser og større fordybelse hos eleverne.”
I forhold til undervisningsdifferentiering ser hun også gode muligheder.
”Trænger nogle elever til noget regulær træning i for eksempel brøkregning, mens andre er parate til større udfordringer, kan man fint udstikke opgaver på forskellige niveauer virtuelt og besøge eleverne virtuelt,” siger Birgitte Vedersø.
Brugen af virtuelle aktiviteter vil give afveksling og øget fleksibilitet både i forhold til fag og stof, elevtyper og den enkelte lærer, mener hun.
”Har en lærer kun et enkelt modul en dag, hvor han samtidig skal have rettet en bunke engelske stile, så kan jeg ikke se nogen problemer i, at modulet bliver afviklet virtuelt,” siger Birgitte Vedersø.
Tvang er dårlig ledelse
Fra sin dialog med medlemmer er det Tomas Keplers indtryk, at en del af den virtuelle undervisning, som nogle ledelser tænker på i fremtiden, mere kan karakteriseres som ‘lærerfri undervisning’.
Men skal virtuel undervisning have bare en snert af den samme kvalitet som normal undervisning, er ledelserne nødt til at erkende, at lærerens tilstedeværelse spiller en central rolle. Handler det om at spare lærerressourcer, er det dybt problematisk, påpeger han.
”Taler vi om synkron virtuel undervisning, er både forberedelsen og afviklingen endnu mere ressourcekrævende end normal klasseundervisning,” siger Tomas Kepler.
Birgitte Vedersø er enig i, at det ikke må være en spareøvelse.
”Det er ikke det, der er formålet. Det er at have endnu et redskab i værktøjskassen,” siger hun.
Med den seneste reform blev det muligt for skolerne at lade op til 20 procent af undervisningen i studieretningsforløbet være virtuel. Hverken Birgitte Vedersø eller Tomas Kepler har indtryk af, at nogen skoler inden nedlukningen har benyttet muligheden fuldt ud.
Birgitte Vedersø tror heller ikke, det kommer til at ske fremover. Hun er glad for den fleksibilitet, som grænsen på de 20 procent giver. Thomas Kepler så omvendt gerne, at grænsen blev sat ned. Han er bekymret for, om mange ledelser ønsker at skrue op for den virtuelle undervisning i fremtiden, nu hvor ”døren er sparket ind”, og at det nogle steder direkte vil blive pålagt lærerne, at for eksempel 10 procent af deres undervisning skal være virtuel.
”Nogle ledelser ser den slags perspektiver for sig. Det er det, jeg hører. Men det vil være dårlig ledelse. Jeg mener, at det bør være op til lærerne, om de vil bruge virtuel undervisning eller ej. Man skaber ikke kvalitet ved at fratage lærerne deres frie didaktiske valg,” siger Tomas Kepler.
Birgitte Vedersø har ikke hørt om ledelser, der dikterer en vis mængde virtuel undervisning. Hun kunne ikke selv forestille sig at gøre det på nuværende tidspunkt. Hun går ind for ”valgfrihed, men også for kollektiv autonomi”, og derfor mener hun, at beslutninger om brug af virtuel undervisning skal tages ude i faggrupperne.
”I et professionelt læringsfællesskab sparrer vi med hinanden om, hvad der virker didaktisk. Ser et flertal i en faggruppe et potentiale i at bruge virtuel undervisning i nogle bestemte situationer, så mener jeg, at resten må gå med,” siger rektorformanden.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode