Lærere frygter pladsmangel ved mere tilstedeværelse
Pingviner

Lærere frygter pladsmangel ved mere tilstedeværelse

På flere skoler skal lærerne være mere til stede efter sommerferien. Lærerne på VUC Vestegnen er bekymret for, om de har nok plads til at forberede sig og holde møder.

Skal vi sidde lårene af hinanden? Og bliver der ro til at koncentrere sig? Lærerne på VUC Vestegnen frygter mangel på arbejdsro og plads efter sommerferien.

Ledelsen har meldt ud, at lærerne skal være mindst 30 timer om ugen på arbejdspladsen i tidsrummet 8 til 17.

Forberedelse hjemme
I dag lægger mange lærere deres forberedelse hjemme, og nu er lærerne bekymrede for, at rammerne ikke er i orden til at sidde og arbejde på skolen.

Ledelsen har meldt ud, at der vil blive indrettet arbejdspladser, så der i alt er 30 pladser på afdelingen i Albertslund efter sommerferien. Dertil kommer yderligere 10 pladser i den mindre afdeling i Rødovre

Tillidsrepræsentant Carsten Lester siger:

”Vi er bekymret for, at der ikke er nok arbejdspladser, og at der ikke er nok ro til at forberede os. Vi kan snildt være 40 til 50 lærere, som har brug for en arbejdsplads på samme tid, når vi skal være længere tid på skolen.”

Pladsmangel
Gymnasieskolen foretog sidste år en spørgeskemaundersøgelse blandt GL’s medlemmer om individuelle arbejdspladser på skolerne. Over halvdelen mente, at der ikke er tilstrækkeligt med arbejdspladser til at udføre individuelt arbejde på skolen. Otte procent svarede, at der slet ikke var en arbejdsplads, hvor de kunne sætte sig ned og forberede sig.

Læs: Lærere mangler plads og ro til at arbejde på skolen

Udfordringen er blevet større efter den nye overenskomst, hvor udgangspunktet er, at lærerne udfører deres arbejde på skolen, med mindre andet aftales.

Til rådighed
Ledelsen har meldt ud, at lærerne skal stå til rådighed til for eksempel møder på skolen i tidsrummet fra klokken 8 til 17, og at 75 procent af arbejdstiden skal lægges på skolen.

”Det er fint, når det giver mening at holde møder i sit team og så videre, men der skal også være plads til, at vi kan sidde ned og forberede os,” siger Carsten Lester.

Ikke bekymret
Direktør på VUC Vestegnen mener ikke, lærerne har grund til bekymring. Han forklarer, at der vil være cirka tre lærere om én arbejdsplads. Men regnestykket går på, at der altid vil være nogle lærere, som underviser, mens andre lærere vil flekse ud eller møde lidt senere.

”Vi er ikke bekymret for, at der ikke er plads og ro nok,” siger Ole Fabech.

Han understreger, at lærerne stadig kan gå hjem og forberede sig, hvis de ønsker det.

”Udgangspunktet er, at en arbejdsuge er på 42 timer, da vi regner med, at lærerne ønsker at holde fri i ferierne. Hvis en lærer er på skolen i 30 timer, er der stadig 12 timer til at sidde derhjemme,” siger Ole Fabech.

Grunden til ledelsen har meldt ud, at lærerne skal være på skolen i 30 timer, er ifølge Ole Fabech at understøtte den faglige dialog mellem lærerne.

”Der opstår en pingpong, når lærerne er sammen, og lærerne snakker om fag og pædagogik. Jeg tror, det bliver betragtet som et frihedsindgreb for nogle, at de skal være på skolen i 30 timer, men jeg tror, det på lang sigt vil give en mere attraktiv arbejdsplads,” siger Ole Fabech.