Stort arbejdspres tvinger mange lærere på deltid
arbejdendemand

Stort arbejdspres tvinger mange lærere på deltid

Mange gymnasielærere vælger at arbejde på nedsat tid, fordi arbejdspresset er for stort. Det viser en ny undersøgelse fra GL.

Travlhed og en stor mængde opgaver betyder, at mange lærere ser sig nødsaget til at gå på deltid. 60 procent af de lærere, der arbejder på deltid, har valgt det, fordi de oplever, at arbejdspresset er for stort.
Det viser en ny undersøgelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

“Jeg oplever, at flere og flere kolleger ikke magter at arbejde fuld tid, fordi arbejdspresset på fuld tid er for massivt,” lyder det fra en af de adspurgte lærere.

Ifølge GL er 12 procent af de fastansatte lærere på deltid. Det er problematisk, når mange af dem er det på grund af arbejdspresset, mener Kåre Blinkenberg, der er formand for GL’s Arbejdspladsudvalg, og som selv er lærer på VUC Aarhus.

“Det er vigtigt, at det ikke er dårlige arbejdsvilkår og nedskæringer, der presser os ned i tid. Det kan godt være, at man selv vælger at gå på deltid i den forstand, at det ikke er ledelsen, der siger, at man skal, men det er alligevel arbejdspresset, der gør, at mange bliver presset til deltid, og det er et problem,” siger han.

Mister identitet som lærer
En stor andel føler sig nødsaget til at gå ned i tid for at kunne levere et ordentligt stykke arbejde, fortæller Kåre Blinkenberg.
Undersøgelsen viser også, at en tredjedel arbejder flere timer, end de skriver på deres tidsregistrering.

“På vores skole udbetales merarbejde ikke, men jeg foretrækker at arbejde gratis fremfor at levere dårlig undervisning,” skriver en lærer i undersøgelsen.

Det samme mener en anden lærer, der skriver: “Den eneste mulighed vil være at gå på kompromis med forberedelsen, og så ville jeg virkelig miste min identitet som lærer.”

Ingen nødløsning
Af de adspurgte har 90 procent selv valgt at gå på deltid, men ikke alle gør det på grund af arbejdspresset. Nogle gør det også for at få mere fritid.

“Nedsat tid er for mig et gode, ikke et onde eller en nødløsning,” lyder det fra en lærer i undersøgelsen.

Kåre Blinkenberg fortæller, at de hos GL gerne vil anerkende, at nogle vil arbejde mindre for at prioritere andre ting.

“Vi vil gerne anerkende, at en del af vores medlemmer vælger deltid som et gode,” siger han.

Det tyder på, at der også fremover vil være mange på deltid. 80 procent svarer nemlig, at de ikke ønsker at arbejde fuldtid i det kommende skoleår.

Der er tilføjet en faktaboks d. 3. marts kl. 14.00.

Om deltidsundersøgelsen

• Udsendt til 1408