Kulturguiden

Kulturguiden

Tekst_ gs_redaktor

Tyven af Ulrik Langen
Jeg er lige begyndt at læse Ulrik Langens Tyven. Den handler om tyveriet af guldhornene, men også mere end det. Man får et portræt af en mand, der måske tvunget af omstændighederne handler, som han gør. Indtil videre synes jeg, at det er en ret velskrevet beretning, der meget malerisk tager fat i en central hændelse fra guldalderen. Nå ja, og så er tyveriet af guld­hornene jo også bare fascinerende læsning for en dansklærer, der har slæbt utallige klasser igennem Oehlenschlägers digt.

John Grant i Vega
Den 29. november skal jeg ind at høre John Grant i Vega i København. Det er en koncert, som jeg har glædet mig til længe. Hans halv­elektroniske lydunivers er superfedt, og så skriver han nogle tekster, der er meget personlige, men som alligevel rører noget universelt. Hans nye album er på trapperne, men jeg gætter på, at han også spiller noget fra gennembrudsalbummet Queen of Denmark.

De hvide busser på Nationalmuseet
Forleden var jeg inde at se udstillingen om de hvide busser på Nationalmuseet. Det er en meget rørende og fin gennemgang af, hvordan de norske og danske kz-fanger blev reddet af de hvide busser. Udstillingen er bygget op, så man begynder med baggrunden for interneringen af fangerne, så følger man deres hverdag i lejrene, hvorefter man møder dem på hjemrejsen og endelig oplever deres hjemkomst. Det hele er ret flot formidlet gennem mange effekter og lydoptagelser. Det er en meget anbefalelsesværdig udstilling. Udstillingen har kørt nogen tid, men fortsætter indtil den 3. januar 2016, så man kan nå den endnu.

Nicolai Bertelsen

Navn: Nicolai Bertelsen