Københavnske skoleelever halter bagefter
Greve Gymnasium 12 undervisning

Københavnske skoleelever halter bagefter

Hovedstaden og flere af dens forstæder ligger under landsgennemsnittet for, hvor mange elever der gennemfører en ungdomsuddannelse.

Der er stor forskel fra kommune til kommune på hvor mange af de unge, der får en ungdomsuddannelse. Det er især København og forstadskommunerne, der ikke kan følge med.

Ministeriet for Børn og Undervisning offentliggør i dag den såkaldte profilmodel for samtlige af landets kommuner. Profilmodellen er en fremskrivning af, hvordan de unge, der afsluttede 9. klasse i 2010, forventes at ville uddanne sig i løbet af de næste 25 år.

Tallene viser, at der er et spænd på 83 til 94 procent, når det gælder unge, som forventes at gennemføre mindst en ungdomsuddannelse.

Ingen opfylder mål
Regeringens erklærede målsætning er, at 95 procent af landets elever i 2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Men de nyeste fremskrivninger viser, at ingen af landets kommuner opfylder den målsætning endnu. Tallene rykker sig dog i den rigtige retning og giver nu et landsgennemsnit på knap 90 procent.

Det er særligt kommunerne nord for København og adskillige kommuner i Region Midtjylland, der har en høj andel af unge, som forventes at få en ungdomsuddannelse. Flere af disse kommuner er tæt på at leve op til ambitionerne. Derimod er for eksempel København, Brøndby og Ishøj mere end 10 procentpoint fra målet på 95 procent.

Alle skal løftes
Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) er bekymret over de store forskelle kommunerne imellem.

”Det skal ikke afhænge af, hvor man bor, eller hvad ens forældres baggrund er, om man får en ungdomsuddannelse. Det er en topprioritet for regeringen, at alle børn og unge bliver løftet, så de kan klare sig videre i uddannelsessystemet,” siger Christine Antorini og tilføjer:

”Det er derfor, vi har en reform af folkeskolen på vej og netop har nedsat et erhvervsuddannelsesudvalg, som skal se på, hvordan vi kan hæve kvaliteten i erhvervsuddannelserne og finde flere praktikpladser.”

Der er også store forskelle mellem kommunerne, når det drejer sig om, hvor mange der forventes at gennemføre en videregående uddannelse. Her er spændet fra 39 til 72 procent. Der er syv kommuner, der ligger over de 60 procent, der er regeringens målsætning fra 2020.

Så stor forskel er der mellem kommunerne

Læs profilmodel 2010 fra Ministeriet for Børn og Undervisning her