Kandidater: For lidt gymnasiehverdag i teoretisk pædagogikum

Kandidater: For lidt gymnasiehverdag i teoretisk pædagogikum

De har brugt meget tid på teoretisk pædagogikum, men i virkeligheden får de mest ud af at være på skolen, siger Morten Gregers Carstensen og Mette Valentin Lausen, der netop har bestået pædagogikum.

Teoretisk pædagogikum er ikke pengene og tiden værd, hvis man spørger Morten Gregers Carstensen, der netop har bestået pædagogikum. Han underviser i engelsk og mediefag på Haderslev Katedralskole.

”Man bruger alt for meget tid på teoretisk pædagogikum,” siger han.

Gør som vi siger
Teoretisk pædagogikum foregår ofte i en meget teoretisk verden, hvor der sjældent er tid til at forbinde den med kandidaternes erfaringer og oplevelser, fortæller han. Og så er det en gåde for ham, at man ikke vælger at praktisere den undervisning, som lærerne skal lære at undervise. Undervisningen består af alt for mange Power Points og lange oplæg.
”Det er lidt, som man praktiserer: I skal gøre, som vi siger, ikke som vi gør. Jeg havde faktisk en underviser, der også sagde det direkte. Det, synes jeg, simpelthen er for dårligt,” siger Morten Gregers Carstensen.
Der var dog også enkelte undervisere, der forstod at fremstå som eksemplariske undervisere.
”For eksempel havde vi en underviser i workshopperne, der var meget inspirerende, fordi vi samtidig fik en praktisk lektie i undervisning med variation, elevinddragelse og temposkift,” fortæller Morten Gregers Carstensen.

Underviseren var også god til at inddrage kandidaternes egne erfaringer.

Langt fra gymnasiehverdagen
Men gymnasiehverdagen mangler fylder for lidt på teoretisk pædagogikum. Når man så inddrager gymnasiehverdagen, gør man det ikke godt nok, mener Morten Gregers Carstensen.
For eksempel husker han en gang, hvor kandidaterne skulle bedømme AT- og SRP-opgaver.

”Det var en rigtig fin øvelse, hvor vi kunne lære noget om, hvordan vi skal bedømme opgaver. Problemet var bare, at de ikke kunne fortælle os, hvad opgaverne faktisk havde fået af karakter, så det blev rent gætteleg,” siger Morten Gregers Carstensen med et grin.
Hans oplevelser bakkes op af en evaluering af pædagogikum, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har foretaget for Ministeriet for Børn og Undervisning.
Her kritiseres teoretisk og praktisk pædagogikum for i høj grad at leve i hver sin verden. Navnlig blandt de interviewede kandidater savnes der en bedre sammenhæng.
Nogle kandidater efterspørger i evalueringen af teoretisk pædagogikum blandt andet større fokus på relevans og anvendelighed af det lærte i praksis.

Teorier ikke gennemarbejdede
Mette Valentin Lausen er også lige blevet færdig med pædagogikum. Hun synes egentlig, at teoretisk pædagogikum har givet en spændende indsigt. Men hun har oplevet, at mange af de naturvidenskabelige kandidater har haft svært ved at knække koden i teorierne.

”Pensum er mere beregnet til humanister. Jeg synes, at det har været et problem, at jeg har læst en masse teorier, og når vi så kom til teoretisk pædagogikum, fik vi ikke gennemarbejdet dem,” siger Mette Valentin Lausen, der underviser i biologi, kemi og teknikfag på Odense Tekniske Gymnasium.

”De inddrager heller ikke vores praktiske erfaringer, når vi gennemgår teorien. Det kunne jo være interessant, hvis de også havde en mere induktiv tilgang indimellem, så de opfordrede os til at komme med eksempler, som vi kunne hænge teorierne op på,” Mette Valentin Lausen.

Udtalelse mangler
Den afsluttende opgave på teoretisk pædagogikum passer meget dårligt sammen med, hvad man skal opnå som gymnasielærer, mener Morten Gregers Carstensen.
”Opgaven bærer for meget præg af at være en universitetsopgave. Men sådan beviser vi da ikke, at vi er blevet bedre lærere. Vi bør hellere prøves i didaktik og undervisning,” siger Morten Gregers Carstensen, der også undrer sig over, at kandidaterne ikke får en skriftlig udtalelse sammen med karakteren.

Praktisk pædagogikum er højdepunktet
Morten Gregers Carstensen har til gengæld kun rosende ord over for praktisk pædagogikum.

”Det var det absolutte højdepunkt. Det var så lærerigt at undervise i egne og vejledernes klasser. Jeg fik meget brugbar feedback, og vi havde nogle gode snakke, hvor jeg fik lært at reflektere over min undervisning,” fortæller han.

Mette Valentin Lausen er helt enig:

”Jeg synes helt klart, at praktisk pædagogikum har været mest inspirerende. Det bedste ved teoretisk pædagogikum har været, at vi mødtes i et netværk med andre pædagogikumkandidater,” siger hun.