Jobfest i gymnasiet
shutterstock_76334938

Jobfest i gymnasiet

Samtidig med at ledigheden stiger voldsomt for akademikere generelt, er der jobfest i gymnasierne. Det er en udfordring at integrere mange nye lærere.

Det er ikke på grund af gymnasierne, at ledigheden bliver ved med at være et stort problem i Danmark. Tværtimod er mange lærerværelser blevet fyldt med nye ansigter efter sommerferien.

En fortsat stor søgning til gymnasierne blandt de unge, klasseloftet og ældre kollegers afgang fra arbejdsmarkedet betyder, at der igen i år er blevet behov for at ansætte mange nye lærere.

Aalborghus Gymnasium har ansat 25 lærere i år, og dermed har rektor i løbet af de sidste tre år skrevet kontrakt med omkring 85 nye lærere ud af en lærerstab på 140.

”Elevtallet er næsten fordoblet i de sidste fem år. Flere unge vil i gymnasiet, og samtidig ligger vi i et område, som er i vækst med mange tilflyttere,” siger rektor Torben Poulsen, som mener, det er en udfordring at integrere de mange nye lærere.

”De nye lærere har hver tre mentorer, som hjælper og støtter i de forskellige fag. Vi har en god kultur og traditioner på Aalborghus, som vi gerne vil bevare og det er en udfordring, når vi får så mange nye lærere,” siger han.

1.000 nye lærere
Der er ikke lavet en opgørelse over, hvor mange nye lærere gymnasieskolerne har ansat i år. GL skønner, at 1.000 eller måske flere lærere er blevet ansat i år.

Mens mange gymnasier ansætter lærere i bundter, må mange nyuddannede akademikere se langt efter et nyt job. Ifølge AC er ledigheden blandt akademikere, som er færdiguddannet inden for det seneste år, nu oppe på 31,5 procent. Det er aldrig målt højere i AC’s ledighedsstatistik.

På Handelsgymnasiet i Køge er mange nye lærere begyndt i år. Ud af de 85 lærere på skolen er 14 af dem nyansatte.

”Klasseloftet betyder, at vi har oprettet to nye klasser. Vi har også et godt ry og mange unge søger ind hos os,” siger uddannelseschef Palle Birch.

Han tilføjer, at der også er unge, som opgiver at tage en erhvervsuddannelse på grund af mangel på praktikpladser og i stedet tager en studentereksamen.

På Nyborg Gymnasium er der ni nye ansigter på skolens hjemmeside ud af en lærerstab på 80. Det skyldes blandt andet en udvidelse af skolens internationale ungdomsuddannelse, IB, og en fortsat vækst af elever, forklarer vicerektor Per Juul Larsen.

”Derudover er tre kolleger stoppet på skolen på grund af pension,” siger han.

Årene før er der også blevet ansat mange nye lærere, og Per Juul Larsen forudsiger, at det bliver svært at rekruttere matematik-, fysik- og engelsklærere i fremtiden.

”Vi får mærkbart færre ansøgere nu,” siger han.