“Jeg har svært ved at sige stop og holde weekend”
Ditte Petersen

“Jeg har svært ved at sige stop og holde weekend”

Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Privat

Om Ditte Rowald Petersen

•  Alder_ 30 år.
  • Skole_ Tønder Gymnasium.
  • Underviser i_ samfundsfag og tysk.

Hvad sætter du mest pris på i dit arbejdsliv lige nu?
“Det er helt klart mine kolleger. Vi har et rigtig godt fællesskab både socialt og fagligt. Det er altid fedt at få en snak. Vi kan dele alt med hinanden – både gode og dårlige ting. Mangler man en god idé til en øvelse eller noget materiale, er der altid nogen, der står klar til at hjælpe. For nylig fik jeg for eksempel en idé fra en kollega til, hvordan jeg kunne gøre gennemgangen af en række teorier i samfundsfag til et spil og få engageret eleverne. Vi deler ikke kun faglige ting, men spørger også ind til hinanden rent socialt og interesserer os for hinanden. Det gør meget for ens lyst til at komme på arbejde.”

Hvad er den bedste beslutning, du har taget som lærer?
“Når jeg starter en tysktime, beder jeg altid eleverne om at lægge mobilen væk og slukke for computeren. Så fokuserer vi på mundtlige øvelser, hvor eleverne får talt en masse tysk med hinanden. Jeg har gjort det i et par år nu, og det virker rigtig godt. Jeg får skabt et rum med nærvær, og hvor eleverne tør kaste sig ud i sproget – de ved, at det er helt okay, hvis de laver fejl. Nogle gange snakker vi bare om, hvad vi har lavet i weekenden, andre gange ser vi en nyhedsudsendelse fra tysk tv og snakker ud fra den. Tønder ligger i grænselandet, og derfor er det supervigtigt for mig, at eleverne ikke er bange for at tale tysk.”

Hvad er du god til?
“Jeg synes, at jeg er god til at møde eleverne i øjenhøjde, spørge, hvad de er optaget af, og tage det med ind i undervisningen. Jeg involverer mig også personligt. Jeg fortæller gerne om mig selv, for eksempel om min egen gymnasietid og årene på universitetet. Også om det, der har været svært. Jeg oplever, at min åbenhed får eleverne til at åbne mere op og deltage mere aktivt i undervisningen. Jeg synes også, at jeg er god til at ændre elevernes indstilling til tysk. Mange kommer med en negativ opfattelse af faget fra folkeskolen. Jeg får vist, at faget er meget andet end grammatikøvelser. At der for eksempel også er en masse fed tysk musik og gode tyske film.”

Hvem har formet dig mest som lærer?
“Min mor er folkeskolelærer og har altid elsket det, så jeg er vokset op med en masse fortællinger om, hvor fedt det er at være lærer. Jeg vidste allerede, at jeg ville være gymnasielærer, da jeg gik på efterskole. Her hjalp jeg tit de klassekammerater, der havde svært ved tysk. Min mor er fra Tyskland, så jeg havde nemt ved det. Mine egne lærere i gymnasiet har inspireret mig. Især min samfundsfags- og idrætslærer var en god lærer. Han brændte virkelig for sine fag og var meget anerkendende. Sidste år var jeg i pædagogikum, og mine vejledere har selvfølgelig også været med til at forme mig.”

Hvad udfordrer dig?
“Det gør arbejdsmængden. Jeg har svært ved at nå det hele i hverdagen, så jeg bruger tit min lørdag eller søndag på at forberede mig og rette afleveringer. Jeg har svært ved at sige stop og holde weekend. Skæv arbejdsbelastning er også en udfordring. Det er værst i samfundsfag. Jeg er næsten altid involveret i flere tværfaglige projekter samt SRO og SRP. Jeg har været lærer i fire år, og de her ting er noget, jeg har kæmpet med i alle årene og stadig gør. Jeg har spurgt flere af mine kolleger, men jeg har endnu ikke fundet den løsning, der virker for mig.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.