“Jeg er vild med elevgruppen”
Ulla Søgaard_sh

“Jeg er vild med elevgruppen”

Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Privat

Hvad er den bedste beslutning, du har taget som lærer?
”Det var, da jeg for tre-fire år siden fik mulighed for at undervise 100 procent på eux. Tidligere ­underviste jeg også på htx. Det var jeg også glad for, men jeg brænder virkelig for eux. Jeg er vild med ­kulturen og elevgruppen. Deres valg af ungdomsud­dannelse er et bevidst tilvalg, fordi de interesserer sig for et fag. De er typisk meget fokuserede og engagerede – de er fagnørder på den fede måde! Jeg underviser dem, der læser til landmand, smed og industritekniker. Jeg er selv opvokset i et håndværkermiljø og er oprindeligt uddannet maskiningeniør, så mit og elevernes faglige dna ligger tæt op ad hinanden. Jeg giver eleverne teo­retiske udfordringer, men når vi udvikler og bygger ting i undervisningen, for eksempel fitnessudstyr og gocarts, udfordrer de også mig. De bliver jo megadygtige håndværkere undervejs.”

Hvad eller hvem har formet dig mest som lærer?
”Det har de mange timer, jeg som barn har tilbragt på mine forældres smedeværksted, og at jeg er uddannet ingeniør. Det giver mig en anden tilgang til tingene, end hvis jeg var humanist. Jeg siger ikke, at det ene er bedre end det andet – jeg trives bare bedst i det konkrete og praksisnære. Skal jeg nævne en person, så bliver det min historielærer i gymnasiet. Hun var god til klasserumsledelse, og det faglige niveau var megahøjt, og samtidig var hun totalt nede på jorden og kunne finde på at undervise i bare tæer. Hun var fantastisk, og jeg har altid tænkt, at sådan ville jeg gerne være, hvis jeg en dag blev lærer.”

Hvad udfordrer dig?
”Undervisningen er meget komprimeret på eux. Der er skåret i timetallet i de gymnasiale fag, selvom læreplanerne svarer til htx. Det er en didaktisk udfordring at nå de faglige mål. Jeg mærker det allermest i teknikfaget, der er på A-niveau. Heldigvis har jeg et rigtig godt samarbejde med mine kolleger på ­elevernes eud-uddannelser. Vi er gode til at snakke om, hvor der er overlap i fagene, og hvem der gør hvad, så vi ikke bruger tiden på det samme.”

Hvad er din dårligste vane?
Jeg drikker enormt meget kaffe og spiser for mange lakridser. Og så har jeg megasvært ved at sige nej. Jeg får nogle gange raget rigtig mange projekter til mig, fordi jeg synes, det er spændende med nye udfordringer. Jeg kan godt lide at være med til at udvikle nyt materiale til eleverne. Lige nu er jeg for eksempel med til at lave nogle nye ’træningsprojekter’ til håndværkerne, som skal lede hen imod deres EOP. Vi er en gruppe lærere fra både eud og gymnasiet, der er sammen om det. Det er megaspændende. Sidste år prøvede jeg at være pædagogikumvejleder. Det gav mig også en masse. Jeg trives ret godt i en travl hverdag.”

Hvad sætter du mest pris på i dit arbejdsliv lige nu?
”Jeg sætter rigtig meget pris på, at eleverne er tilbage på skolen. Perioden med corona, nedlukninger og virtuel undervisning har bekræftet mig i, hvor meget det betyder at være fysisk sammen i klasse­rummet. Det skaber samspil og dynamik. Man kan ­øjeblikkeligt mærke, om der er forståelse eller frustration. ­Efter perioden med virtuel undervisning sætter jeg endnu mere pris på, hvad den almindelige under­visning i klasserummet kan. Men der er virkelig også noget, vi skal have indhentet. Både fagligt og socialt har ­perioden haft konsekvenser for en del elever.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.

Om Ulla Søgaard

• Alder_ 49 år.
  • Skole_ Learnmark
  • Underviser i_ matematik, teknologi og teknikfag på eux