“Jeg glemmer aldrig den dag, og det er jeg sikker på, at eleverne heller ikke gør.”
Anders Schultz er pædagogisk leder på Rysensteen Gymnasium i København og chef for skolens globale profil. For fem år siden var han med en 3.g-klasse på studietur i Egypten. Her mødte eleverne Ali, som havde lært Anders Schultz arabisk, da han nogle år tidligere boede i landet.
Det var et møde, der gjorde et kæmpe indtryk på eleverne, og som Anders Schultz har tænkt tilbage på mange gange siden.
“Gennem Alis fortællinger forstod de måske for første gang rigtigt, hvad det vil sige at leve med fattigdom og skulle kæmpe for tilværelsen,” siger Anders Schultz.
Inden havde klassen sat sig grundigt ind i landets historie og samfundsforhold og læst egyptisk litteratur. Men at møde Ali gav en indsigt på et helt andet plan.
“Jeg følte virkelig, at eleverne blev klogere menneskeligt set og mere globalt dannede ved at møde ham. Det bekræftede mig i det, jeg tror på: At der ikke er noget, som kan erstatte et møde face to face med et menneske fra et andet land og en anden kultur.”
Nøglen til Egypten
Anders Schultz boede i Egypten i et halvt år i 2009. Han havde taget orlov fra sit job som hf-lærer og var rejst af sted med sin daværende kæreste for at lave frivilligt arbejde på skoler og børnehjem i Alexandria. For at kunne kommunikere med børnene og de lokale tog de et intensivt kursus i arabisk.
Jeg tror på, at den halvanden time i parken ændrede deres måde at se verden på for altid.
Ali var deres lærer. Han er jævnaldrende med Anders Schultz, og de blev hurtigt nære venner og er det stadig.
“Han er et ekstremt sympatisk, åbent, generøst og beskedent menneske,” fortæller Anders Schultz.
De gik ture, drak kaffe og snakkede. Om politik, religion og kærlighed. Spørgsmålene gik begge veje. Anders Schultz og hans kæreste blev også inviteret hjem til Alis familie i den landsby uden for Alexandria, som han kommer fra.
“For mig blev Ali nøglen til at forstå det egyptiske samfund. Han kommer fra en almindelig middelklassefamilie, men er uddannet i arabisk fra universitetet og har arbejdet som lærer i den egyptiske folkeskole, og derfor har han mødt folk fra alle samfundslag. Fordi vi blev personlige venner, fik jeg en indsigt, jeg aldrig nogensinde kunne have fået ved bare at læse om landet.”
Anders Schultz fik også et mere nuanceret syn på det at være stærkt troende.
“Inden havde jeg lidt en fordom om, at religiøse mennesker er dumme og intolerante. Men Ali er det stik modsatte. Ja, der findes fundamentalister, men for Ali er religion et moralsk kompas, og alle hans menneskelige værdier er grundlæggende de samme som mine.”
Elever var rystede
Lige siden Anders Schultz kom hjem fra Egypten, drømte han om en dag at tage elever med derned, så de kunne møde Ali. Og en varm septemberdag i 2014 skete det. Rysensteen Gymnasium havde fået en partnerskole i Kairo, og på den første studietur derned mødte 25 3.g’ere Ali på en restaurant i Alexandria. Bagefter slog de sig ned på græsset i en nærliggende park. I skyggen af et palmetræ fortalte Ali om landet og om sit eget liv. Han fortalte blandt andet om den korruption, der findes, og som han selv har mødt mange gange.
“Han fortalte om uddannelser, han ikke har kunnet komme ind på, og job, han ikke har kunnet få, fordi han ikke har haft de rigtige forbindelser. Mens andre med de rigtige kontakter er strøget lige ind. Eleverne sad helt stille. De vidste godt, at der er korruption i landet – det havde de læst om mange gange. Men de havde det ikke inde under huden. Det fik de med Alis personlige historie, som virkelig rystede dem,” fortæller Anders Schultz.
Eleverne fik også aflivet nogle fordomme i forhold til at være troende muslim – præcis ligesom Anders Schultz selv havde fået det.
“Her sad de over for en muslim, hvor troen betyder alt, og så var han slet ikke, som de havde forestillet sig.”
Lærte italiensk på Youtube
Men det, der gjorde allerstørst indtryk på eleverne, var nok Alis kamp for at få et bedre liv. Som skolelærer tjente han kun omkring 800 kroner om måneden, og en del af pengene sendte han hjem til sin familie.
Her sad de over for en muslim, hvor troen betyder alt, og så var han slet ikke, som de havde forestillet sig
I en lang periode havde han derfor brugt fire timer hver eneste dag på at lære italiensk ved at se Youtube-videoer. Han vidste, at hans eneste chance for at få en bedre løn var, hvis han kunne komme til at undervise udlændinge, fortæller Anders Schultz.
“Hans sindssyge vilje påvirkede eleverne dybt. Den type fattigdom, han beskrev, kender vi ikke herhjemme. Han havde muligheden for bringe sig selv ud af det, men det er der masser, der ikke har,” siger Anders Schultz.
I bussen på vejen tilbage til Kairo talte eleverne ikke om andet end mødet med Ali.
“Eleverne indså, hvor privilegerede vi er i vores del af verden. Jeg tror på, at den halvanden time i parken ændrede deres måde at se verden på for altid. Jeg kunne mærke deres lyst til at være med til at skabe forandringer.”
Siden har han haft andre klasser med til Egypten, som også har mødt Ali. I dag bor Ali i Monaco, hvor han underviser i arabisk på universitetet – og er ved at lære fransk og tysk.
“Vanvittig” grænse
Rysensteen Gymnasiums globale profil præger undervisningen på skolen i alle tre år. Målet er dobbelt: Eleverne skal blive parate til at læse videre i udlandet og arbejde for internationale virksomheder og NGO’er. Og de skal lære at reflektere over egne og andre kulturers værdier og være med til at tage ansvar for løsninger på globale problemstillinger, forklarer Anders Schultz.
Skolens studieture er altid udvekslingsture, hvor eleverne er privat indkvarteret, fordi mødet med mennesker altid skal være kernen, som Anders Schultz formulerer det. Skolen har partnerskoler i 14 lande. Ud over Egypten er det blandt andet Tyrkiet, Spanien og Kina.
“Udover den familie, som eleverne bor hos, møder de for eksempel politikere, journalister og aktivister,” fortæller han.
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har for nylig meldt ud, at hun ønsker at sætte en grænse på 3.000 kroner for elevernes egenbetaling for studieture. Anders Schultz mener, at det er en “vanvittig idé”. Det ville sætte en stopper for alle skolens nuværende rejser. Han understreger, at eleverne sparer op fra begyndelsen af 1.g, og at alle elever kommer med. Er der elever, der ikke har råd, hjælper skolen dem økonomisk.
“Vi giver eleverne en tur med indtryk og oplevelser, de aldrig selv ville kunne få,” siger Anders Schultz.
Øjeblikket er Gymnasieskolens nye serie. Her fortæller lærere om en oplevelse i deres arbejdsliv, som har gjort særligt indtryk på dem.
Har du gode idéer til serien, så skriv til gymnasieskolen@gl.org
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode