Hvad er den største udfordring for gymnasierne i det kommende år?
No image

Hvad er den største udfordring for gymnasierne i det kommende år?

Tekst_ gs_redaktor

Politikere tænker kortsigtet

“Den største udfordring for skolerne er, at der i Danmark er en politisk mentalitet, som handler om at se gymnasierne som en del af en konkurrencestat. Gymnasierne skal højne kvaliteten, levere bedre elevtrivsel og bedre karakterer, samtidig med at man skærer ned i sektoren. Det bygger på en ideologisk tanke om, at konkurrencestaten løser det, og at når man skærer ned, så tvinges skolerne til at tænke nyt og komme med nye løsninger. Men det er kortsigtet for Danmark med besparelser på uddannelser, når vi skal leve af innovation og konkurrere på viden.”

Louise Danielsen, tillidsrepræsentant,
Next Uddannelse København

Nedskæringer er en “gamechanger”

“Nedskæringerne er den største udfordring. Det er en gamechanger, hvor alt nu bliver kastet op i luften. Folk er bange for, at de skal fyres, og det skaber en utryghed på skolen. I 2017 skal vi spare fem-seks millioner kroner, det er voldsomt. Vi skal gå så langt som muligt for at undgå afskedigelser. På vores skole har vi nedsat en gruppe, som skal se på innovation og besparelser. Vi må se på, om vi kan hente noget, for eksempel ved at lave rettearbejdet på en ny måde.”

Carsten Riskjær Jacobsen, tillidsrepræsentant,
Borupgaard Gymnasium

Lærere skal undervise mere

“Generelt set er det problematisk, at færre lærere skal undervise det samme antal hold. Specielt på VUC er det vigtigt, at lærerne har tid til kursisterne. På VUC Djursland, hvor vi kun har hf enkeltfag, står vi med en udfordring efter reformen. Efter at vi ikke længere kan føre eleverne op i én eksamen i faggrupperne KS (kultur- og samfundsfagsgruppen) og NF (naturvidenskabelig faggruppe), får vores kursister en voldsom eksamensbelastning. Samtidig risikerer vi også, at det gode samarbejde inden for faggrupperne forsvinder.”

Lone Vase Bendtsen, tillidsrepræsentant,
VUC Djursland

Hold fast i stoltheden

“Nogle af de udfordringer, vi står over for, bliver at holde fast i den faglige professionalisme og stoltheden i vores job. I disse nedskæringstider er det nok de største vanskeligheder, vi står over for. Når vi får mindre tid til at udføre vores opgaver, bliver det sværere, men jeg tror, det er vigtigt, at vi fastholder følelsen af, at vi udfører et vigtigt stykke arbejde. Vi skal kunne blive ved med at se os selv og vores elever i øjnene.”

Helle Richardt, tillidsrepræsentant,
Århus Statsgymnasium