Hhx glæder sig over lige konkurrence med stx
No image

Hhx glæder sig over lige konkurrence med stx

Hhx-taxameteret hæves med 2.300 kroner per årselev. Rektor og tillidsrepræsentant på handelsgymnasiet i Kalundborg mener, at pengene kan bruges til at skabe bedre kvalitet, og så mener de, at konkurrencen med stx bliver mere lige.

Tekst_ gs_redaktor

Bortset fra at drengene er i overtal, så kunne 2.a på Kalundborg HHX lige så godt være en stx-klasse.

Men der er dog en lille forskel. Hver enkelt elev i klassen udløser færre taxameterkroner, end eleverne på stx-nabogymnasiet gør.

Den forskel bliver imidlertid udlignet i 2017.

Forligspartierne bag erhvervsuddannelsesreformen har besluttet at hæve undervisningstaxameteret for hhx med cirka 2.300 kroner per årselev, mens stx-eleverne får cirka 2.000 kroner mindre.

Rektor på Kalundborg HHX Hanne Michelsen ser frem til at få flere penge at skabe undervisning for.

”Det giver os mulighed for at levere en bedre kvalitet, og så betyder det, at konkurrencen mellem hhx og stx bliver mere lige,” siger hun.

Skolernes økonomi er baseret på taxameterkroner, og det betyder, at Hanne Michelsen kan konstatere, at en klasse som 2.a, hvor der i dag er 24 elever, vil udløse 55.000 kroner mere om året i 2017.

”Det er en forskel, som vi vil kunne mærke,” siger Hanne Michelsen.

Fælles arbejdstidsregler
Efter overenskomsten i 2013 har lærerne på hhx og stx fælles arbejdstidsregler, hvilket ellers tidligere var en af forklaringerne på forskellen i taxameteret mellem de to uddannelser. Siden 2013 har handelsgymnasierne derfor sukket efter flere penge, og de kommer så i 2017.

Hanne Michelsen og tillidsrepræsentant Bjarne Ove Hansen har flere argumenter for, at det er godt, at hhx og stx får en mere lige økonomi.

”På hhx er vi nødt til at kunne tiltrække undervisere, som har erfaring fra det private erhvervsliv – det kan for eksempel være tidligere virksomhedsledere. I flere fag er det vigtigt for undervisningen at få praktiske input fra det virkelige liv,” forklarer Hanne Michelsen.

Hun har ikke ambitioner om at kunne matche lønninger i det private erhvervsliv. Men når hun ansætter nye undervisere, ville lidt ekstra lønmidler være gavnligt for at tiltrække og fastholde undervisere i fag som for eksempel afsætning og virksomhedsøkonomi.

”Jeg har da oplevet, at ansøgere fra det private erhvervsliv skifter ansigtsudtryk, når vi snakker om løn til samtalen,” siger Hanne Michelsen.

God løn til alle
Tillidsrepræsentant Bjarne Ove Hansen nikker til problemstillingen og tilføjer, at ambitionen om at kunne tiltrække og fastholde lærere ikke kun gælder for undervisere med erfaring fra erhvervslivet.

”Min ambition er, at alle skal løftes, og så har skolens økonomi betydning,” siger Bjarne Ove Hansen.

Hanne Michelsen slår dog fast, at flere penge i kassen ikke straks skal bruges på lønstigninger. Hun vil til gengæld gerne have flere penge til at skabe en endnu mere attraktiv skole for elever og lærere. Det kunne for eksempel være, at der blev råd til, at sproglærerne kunne sætte flere projekter i gang i udlandet og dermed skabe bedre læring for eleverne.

IPads og bedre undervisning
Hanne Michelsen nævner også undervisningsmaterialer og it. For eksempel har alle elever på nabogymnasiet modtaget en iPad, men det er der ikke råd til på Kalundborg HHX.

”Det giver en lidt skæv konkurrence,” siger Hanne Michelsen.

Sidste år indførte den tidligere regering det såkaldte sociale taxameter, som udløser ekstra midler til skoler i kommuner, hvor eleverne i gennemsnit har lavere karakterer fra grundskolen. Kalundborg HHX har i år også fået del i de penge.

Ifølge Undervisningsministeriet er der i gennemsnit flere uddannelsesfremmede blandt hhx-elever end på stx.

Bjarne Ove Hansen mener, at uddannelsesfremmede elever er endnu et argument for at hæve hhx-taxameteret.

”Flere af vores elever kommer oftere fra gymnasiefremmede hjem og får ikke så meget faglig støtte fra forældrene. Vi bruger mange ressourcer på at lære dem at være gymnasieparate – for eksempel at tage noter, skrive og læse lektier,” siger Bjarne Ove Hansen.

Til hver klasse er der tilknyttet en kontaktlærer, som støtter eleverne, og skolen er bemandet til klokken 17 hver dag, så eleverne for eksempel kan få hjælp til lektier.

”Samtidig skal vi bevidstgøre eleverne om de muligheder, de har for at tage en videregående uddannelse. I mange hjem tager man den snak over middagsbordet – her er det ofte os, som tager den snak med eleverne,” siger Hanne Michelsen.

Hhx får mere

Undervisningstaxameteret forhøjes med 2.300 kroner per årselev fra 2017. Det har forligspartierne bag erhvervsuddannelsesreformen besluttet. Samtidig nedsættes undervisningstaxameteret på stx med cirka 2.000 kroner per årselev. Ifølge partierne sker udligningen, fordi der har været en ubegrundet forskel i taxametrene mellem stx og hhx, siden den nye arbejdstidsaftale blev indgået i 2013.