Gymnasier får grønt lys til nødundervisning
elever_til_undervisning

Gymnasier får grønt lys til nødundervisning

Når de aarhusianske gymnasieelever i dag kommer tilbage på skolebænken, er det til nødundervisning. Vigtigt, lyder det fra rektorer.

Nu får gymnasier lov til at lave nødundervisning, når de for at følge sundhedsfaglige anbefalinger ikke kan køre al eller dele af undervisningen på almindelig vis. Det fremgår af en ny bekendtgørelse, som netop er trådt i kraft.

Da skolerne i foråret blev lukket ned på grund af coronaepidemien, og al undervisning måtte køre virtuelt, var der tale om nødundervisning. Men med det nye skoleårs start skulle al undervisning igen leve op til de almindelige læreplaner og bekendtgørelser.

Men det har børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) nu ændret. Det betyder for eksempel, at skoler, der i en periode må lukke på grund af coronasmittede elever eller lærere, må lave nødundervisning.

Vi har manglet muligheden for nødundervisning siden skolestart.

Martin Ingemann, rektor
Egaa Gymnasium

Nødundervisningen kan iværksættes i en periode på op til fire uger og herefter forlænges to uger ad gangen. Skoler skal begrunde på deres hjemmeside, hvorfor de laver nødundervisning, ligesom de skal underrette Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) om det.

Den såkaldte nødprocedurebekendtgørelse trådte i kraft den 24. august.

Læreplaner skal tilpasses
Den nye regel vækker glæde på gymnasierne i Aarhus. Efter en stigning i coronasmitten i kommunen anbefalede sundhedsmyndighederne, at skolerne udskød skolestarten for 1.g’erne, lavede fjernundervisning for samtlige elever og tidligst åbnede for fysisk undervisning den 4. september.

”Vi har manglet muligheden for nødundervisning siden skolestart. Nu kan vi få tilpasset læreplanerne til den faktiske virkelighed på de ramte skoler,” siger Martin Ingemann, der er rektor på Egaa Gymnasium.

I en pressemeddelelse fra Sundheds- og Ældreministeriet mandag aften fik de aarhusianske gymnasier dog gradvist lov til at åbne igen og lade halvdelen af eleverne komme tilbage i klasserne.

Nødloven gør, at vi blandt andet må afvikle en større del af undervisningen virtuelt.

Lone Sandholt Jacobsen, rektor
Viby Gymnasium

På Egaa Gymnasium møder de første elever ind i dag. Skolerne er i et brev fra ministeriet blevet bedt om at prioritere 1.g’erne i opstartsfasen.

”Skemalæggerne lå vandret i går for at få tingene til at hænge sammen. I denne uge regner jeg med, at 1.g’erne kommer ind i, hvad der svarer til to dage, og at 2.g’erne og 3.g’erne kommer ind en enkelt dag. Næste uge skruer vi lidt op for den fysiske undervisning,” siger Martin Ingemann.

Men selvom elever og lærere nu igen mødes på skolen i nogle af timerne, er man stadig langt fra normale forhold, og derfor er det vigtigt, at skolerne må lave nødundervisning og blandt andet kan rykke rundt på dele af undervisningen, mener Egaa-rektoren.

”Det kan også blive nødvendigt at dispensere lidt på timetallet,” siger han.

Virtuelle sproghold fortsætter
Også rektor på Viby Gymnasium Lone Sandholdt Jacobsen er glad for, at der nu er tale om nødundervisning. På gymnasiet i den sydlige del af Aarhus møder halvdelen af eleverne også ind til fysisk undervisning i dag.

”Nødloven gør, at vi blandt andet må afvikle en større del af undervisningen virtuelt, end hvis vi skulle følge den normale bekendtgørelse,” siger Lone Sandholdt Jacobsen.

Normalt må højst 20 procent af undervisningen være virtuel.

”De valgfag, hvor eleverne kommer fra to klasser, kører vi fysisk på skolen, men vores sproghold, der typisk kører på tværs af en hel årgang, får fortsat virtuel undervisning,” fortæller Lone Sandholdt Jacobsen og uddyber:

”Det er vigtigt for os, at en enkelt elev, der bliver testet positiv for corona, ikke udløser, at en hel årgang skal sendes hjem. Derfor gør vi, hvad vi kan for ikke at blande eleverne på tværs af klasserne og samtidig have så meget af undervisningen fysisk på skolen som muligt.”

Den gradvise åbning af gymnasierne i Aarhus varer i første omgang frem til den 4. september. Hvad der skal ske herefter, er endnu uvist.