Gymnasieelever skal lære at styre stigende gæld
Pengesedler

Gymnasieelever skal lære at styre stigende gæld

Især de helt unge stifter mere gæld. Derfor fik eleverne fra Tradium Handelsgymnasium besøg af projekt Styr din gæld, der gav eleverne gode råd til at håndtere lån og gæld.

Gælden er stigende blandt de studerende. Flere unge misligholder deres gæld og bliver registeret som dårlige betalere i Ribers Kredit Information (RKI), viser en rapport om studerendes gældsforhold.

”Derfor så vi et behov for både at yde direkte hjælp til unge, der allerede har problemer med gæld og samtidig lave en forebyggende indsats, så andre unge ikke havner i samme situation,” fortæller projektleder for Styr din gæld og Danske Studerendes Fællesråd, Klaus Meier Olsen.

Projektet Styr din gæld er et samarbejde mellem Forbrugerrådet og Danske Studerendes Fællesråd. Det har til formål at rådgive og oplyse unge om økonomi og gæld og i sidste ende hjælpe til, at færre unge kommer ud i alvorlige problemer på grund af gæld.
Som en del af projektets forebyggende indsats tager unge frivillige ud på landets uddannelsesinstitutioner og fortæller eleverne om privatøkonomi.

Eleverne skal lære at tænke sig om
1.g-eleverne fra Tradium Handelsgymnasium startede skoleåret med undervisning om, hvad det koster at optage lån, og hvad der sker, hvis man ikke får betalt tilbage.

Nu har skolen lige haft besøg af projektet Styr din gæld. Tre unge gav skolens elever helt basale økonomiske værktøjer og råd.
Eksempelvis hvad det koster at låne penge, hvad man skal kigge efter, når man låner penge, og hvad der sker, når man har overtræk.

”Vi prøver med nogle simple regnestykker at vise de unge, hvad de betaler for at låne penge, og hvad de kunne have fået for de penge i stedet for. Vi er ikke ude med en løftet pegefinger og sige, at man aldrig nogensinde må låne penge. Vores budskab er, at man skal tænke sig om, og at man skal tænke lidt mere langsigtet i forhold til sin økonomi. Mange er lige blevet 18 år, så det er en verden af muligheder, der åbner sig. Vi hjælper med at navigere i de mange muligheder og at træffe bedre beslutninger,” siger Klaus Meier Olsen.

Især de svageste elever rammes
Det er ikke noget nyt for Tradium Handelsgymnasium, at nogle elever har problemer med gæld, blandt andet fordi de har taget for dyre lån.

”Vi oplever desværre ofte elever, der kommer og fortæller, at de sidder i gæld op til begge ører. Blandt andet fordi der ligger et kæmpe pres på dem – især de svageste elever – for at skaffe det nyeste tøj eller IPhone. De unge mennesker har behov for nogle værktøjer til at kunne styre deres privatøkonomi, så de har en fornemmelse for, hvad pengene rækker til,” siger Leif Villum Christensen, der er lærer på Tradium Handelsgymnasium og med til at arrangere besøget fra Styr din gæld.

Eleverne tror på budskabet fra andre unge
Eleverne på handelsgymnasiet får allerede undervisning i privatøkonomi som en del af forløbet i virksomhedsøkonomi.
Men Leif Villum Christensen ser dog en særlig værdi i besøget fra projektet, fordi det er andre unge, der underviser eleverne.

”Vi har været rigtig glade for forløbet. Det er gået rent ind hos eleverne, især fordi det er unge, der formidler til unge. Eleverne tror mere på det, de hører, når det er andre unge, der fortæller dem det, ”siger Leif Villum Christensen.

Han har allerede lavet en aftale med Danske Studerendes Fællesråd om at køre forløbet igen til næste år.

Projektet Styr din gæld kører frem til 2016 og besøger landets uddannelsesinstitutioner efter aftale.

Unge og gæld

• En femtedel af danske unge mellem 18 og 29 år, der ikke ejer en ejerbolig, har en gæld på over 100.000 kr.
  • I gennemsnit har de unge en gæld på knap 60.000 kroner.
  • For unge under 25 år stiger andelen af gæld i forhold til indkomst gennemsnitligt med 33 procent om året, modsat de 25-29 årige, hvor den kun vokser med 5 procent.

Kilde: Finansrådet

Læs mere: Undersøgelse om studerendes gæld ”Når gæld bliver et problem.”

Styr din gæld

• Projekts målgruppe er unge mellem 18 og 30 år
  • Idéen med projektet er, at unge frivillige skal formidle viden til og rådgive andre unge
  • Det foregår gennem foredrag og undervisning af unge på uddannelsesinstitutioner og chatrådgivning

Projektet er blevet til i et samarbejde mellem Forbrugerrådet og Danske Studerendes Fællesråd.
Se mere her