Gymnasieelever konkurrerer på Folkemødet

Gymnasieelever konkurrerer på Folkemødet

Folkemødet kan bruges fagligt, fortæller gymnasielærerne Nicolai Munk Pedersen og Claus Munch Jørgensen. Deres elever skal konkurrere om iværksætteri de næste par dage.

Hhx-eleverne fra Campus Bornholm får ikke meget tid til at slappe af og nyde arrangementerne på Folkemødet.
1.g'erne skal nemlig bruge Folkemødet fagligt i de næste 36 timer, hvor de konkurrerer om Finansrådets og Fonden for Entreprenørskabs iværksætterpris.

Entreprenører skaber vækst
Torsdag eftermiddag blev konkurrencen skudt i gang af direktøren for Finansrådet, Jørgen A. Horwitz, og direktør Christian Vintergaard, Fonden for Entreprenørskab.

”Vi er glade for, at I vil være med, for entreprenørskab er så vigtig for samfundet, fordi det kan skabe vækst og arbejdspladser,” sagde Jørgen A. Horwitz til eleverne.

Han understregede dog, at det kræver en hel del arbejde, hvis man skal lykkes som entreprenør.

”At være heldig som entreprenør kræver, at man arbejder 16 timer i døgnet,” sagde han.

Danmark uden affald
Om bord på skoleskibet, der er Finansrådets domicil på Folkemødet, blev årets emne offentliggjort: ”Et Danmark uden affald – slut med brug og smid væk-kulturen.”
Eleverne blev opdelt i fem hold. Frem til lørdag morgen skal de arbejde med at finde koncepter, som kan mindske eller helt eliminere de alvorlige miljømæssige konsekvenser, det vil have, når de naturlige ressourcer med tiden er opbrugt.
Holdene skal desuden komme med forslag til nye forretningsmodeller, virksomheder eller idéer, der understøtter temaet.

Lærerig oplevelse
For lærer Nicolai Munk Pedersen er det anden gang, at han deltager i konkurrencen med en klasse på Folkemødet.

”Det var en rigtig lærerig oplevelse for eleverne sidste år,” siger Nicolai Munk Pedersen, der underviser i innovation, virksomhedsøkonomi og afsætning.

Kollegaen Claus Munch Jørgensen forventer sig også meget af de næste dage.

”Både fagene afsætning og innovation ligger i meget naturlig forlængelse af konkurrencen. Og det er en rigtig god idé at bruge Folkemødet fagligt,” siger Claus Munch Jørgensen, der underviser i afsætning, innovation og international økonomi.

Kæmpe markedsundersøgelse
Eleverne skal aflevere en videofilm og en virksomhedspræsentation.
Sidste års vindere vandt med idéen om en løbeoplader til mobilen. Deres film var blandt andet med Naser Khader og Søren Pind, der fortalte noget om, hvad de mente om vinderholdets projekt.

”Når man finder på en idé eller produkt, skal man normalt lave en markedsundersøgelse. Men her på Folkemødet har eleverne mulighed for at spørge en masse,” siger Nicolai Munk Pedersen, der også understreger, at det er meget vigtigt, at eleverne bruger deltagerne til Folkemødet.

”Her er der jo samlet erhvervsfolk, der ved meget om området, og beslutningstagere. Den er en kæmpe ressource,” siger han.

Mentorer giver engagement
De to lærere har delt de næste 36 timer imellem sig, så eleverne hele tiden kan komme kontakt med en lærer.
Men frem for alt har eleverne også fået hver en mentor fra erhvervslivet, som skal være deres mentor og sparringspartner de næste par dage.

”Det er meget lærerigt for eleverne at få respons fra andre end os lærere på deres opgaver. Det resulterer ofte i, at eleverne i langt højere grad bliver grebet af projektet,” siger Claus Munch Jørgensen.

Penge på højkant
Elevernes produkter vil blive vurderet af dommerpanelet, der består af direktør Christian Vintergaard, Fonden for Entreprenørskab, direktør Jørgen A. Horwitz og direktør Morten Rask, Jensen Danmark DK.
Vinderne bliver kåret lørdag eftermiddag, efter at holdene har fremlagt deres projekter.

Ud over æren er der også en pengepræmie på højkant.

”Præmien og tidspresset motiverer en del elever,” fortæller Nicolai Munk Pedersen.