Gymnasieelever kommer i studiepraktik
Greve Gymnasium 30 undervisning

Gymnasieelever kommer i studiepraktik

Lærer, fysioterapeut eller måske bioanalytiker? 700 gymnasieelever er i denne uge i studiepraktik på VIA University College. Det skal give dem et indblik i de forskellige uddannelser og livet som studerende.

Flere af landets universiteter og andre videregående uddannelsesinstitutioner åbner i denne uge dørene og tager gymnasieelever i studiepraktik.

Et af stederne er VIA University College, der er landets største professionshøjskole. Her får 700 gymnasieelever mulighed for at følge undervisningen og møde studerende, undervisere og studievejledere. Ud over en introduktion til de forskellige mellemlange videregående uddannelser, skolen udbyder, får de unge også viden om de jobmuligheder, uddannelserne giver adgang til.

Realistisk billede
Ifølge Verner Becker, der er koordinator for studiepraktikken på VIA University College, handler initiativet om at give eleverne et indblik i både uddannelserne og studielivet.

”Hvis nye studerende ikke har et realistisk billede af, hvad det vil sige at studere, inden de starter på uddannelsen, risikerer de at blive skuffede. I værste fald dropper de ud,” siger Verner Becker og fortsætter:

”Frafald er en dårlig oplevelse for den studerende og en dårlig forretning for os. Studiepraktik handler derfor om at ruste vores kommende studerende til at træffe de rigtige valg.”

VIA University College udbyder mere end 35 forskellige videregående uddannelser. Man kan blandt andet læse til lærer, pædagog, socialrådgiver, sygepelejerske og ingeniør. Skolen består af otte campusser i Region Midtjylland.