Gymnasieelever kan begynde på universitetet

Gymnasieelever kan begynde på universitetet

3.g'ere skal kunne tage fag på de videregående uddannelser. Det er et af forslagene i regeringens nye, nationale talentstrategi. Gymnasier er positive.

Talentfulde gymnasieelever skal kunne læse på universitetet, inden de har fået studenterhuen på hovedet.

Det fremgår af et oplæg til en ny, national talentstrategi fra regeringen, som i dag bliver præsenteret af børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) og uddannelsesminister Morten Østergaard (R) på Folkemødet på Bornholm.

Ifølge regeringen skal det fremover være muligt for særligt dygtige gymnasie- og erhvervsskoleelever at tage fag på de videregående uddannelser. Gennemfører de, skal de kunne få merit for de kurser, de har taget, hvis de efterfølgende læser videre.

Væk med barrierer
Hos Akademiet for Talentfulde Unge, hvor udvalgte, dygtige gymnasieelever kan få ekstra faglige udfordringer ved siden af deres almindelige skolegang, er man begejstret for udmeldingen.

”Det er et fantastisk forslag. Vi ved, at der er elever, der både har evnerne og lysten til at gøre det, og vi har oplevet en stor velvilje fra universiteternes side. Men indtil nu har der været nogle praktiske hurdler, der har gjort det umuligt,” siger projektleder Nynne Afzelius, der til daglig underviser i matematik og fysik på Nørre Gymnasium.

Problemet har hidtil været, at gymnasieelever ikke kan blive optaget på universitetet, når de ikke har afsluttet deres studentereksamen. Men den barriere er regeringen nu parat til at fjerne.

Brug for bedre overgang
På Akademiet for Talentfulde Unge følger de ambitiøse elever – mod betaling fra skolerne – et treårigt forløb med forelæsninger, workshopper og sommerlejre, der byder på input fra både humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab. Første år får eleverne brede akademiske kompetencer. Siden kan de gå i dybden med de faglige områder, der interesserer dem.

Nynne Afzelius er overbevist om, at en stor andel af eleverne vil være interesseret i at følge undervisning på universitetet.

”Flere af vores elever har efterspurgt muligheden for at starte tidligere på universitetet. Det er helt klart fremtiden at lave en mere glidende og bedre overgang fra gymnasiet til universitetet,” siger Nynne Afzelius.

Formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening, Jens Boe Nielsen, er også positiv.

”Det er en udmærket idé at lade de dygtige elever, der måske småkeder sig i nogle fag, få nogle flere udfordringer,” siger han.

Det er også en del af regeringens talentstrategi, at universiteterne i højere grad skal stille undervisere og mentorer til rådighed for gymnasier og erhvervsskoler.