GL’s uddannelsespris går til mindset-projekt

GL’s uddannelsespris går til mindset-projekt

Lærerne på Viborg Gymnasium og HF modtager GL’s uddannelsespris. De får den for deres mindset-projekt, hvor de griber indlæring og talentudvikling an på en anderledes måde.

Når elever på Viborg Gymnasium og HF får deres skriftlige afleveringer tilbage, bladrer de ikke om på sidste side for at se karakteren. Den står der nemlig ikke. Der står en konstruktiv feedback, der fremadrettet skal få eleverne til at blive bedre.

Det er en af de metoder, lærerne på skolen bruger for at gøre eleverne så gode som muligt. Det er en del af skolens mindset-projekt, der er baggrunden for, at GL's uddannelsespris 2014 går til lærerkollegiet på Viborg Gymnasium og HF.

”Projektet fokuserer på elevernes arbejdsindsats. Deres evne til at overvinde modstand og deres villighed til at modtage feedback fra undervisere og medstuderende. Helt grundlæggende handler det om at træne lysten til at udfordre sig selv. Få luft under vingerne og hele tiden skubbe grænserne for, hvad man kan, og hvad man vil,” sagde formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, da hun i dag overrakte prisen på repræsentantskabsmødet.

I orden at begå fejl
Projektet startede i 2012, hvor skolen fik besøg af coach Rasmus Ankersen, der fortalte om sine erfaringer fra sportsverdenen.

Læs: Lav fejl og bliv god

Rasmus Ankersen er inspireret af den amerikanske psykolog Carol S. Dwecks ved Standford Universitet, og det fik nogle af skolens lærere til at kigge nærmere på hendes teorier omkring mindset.

En 2.g-klasse blev forsøgsklasse, hvor seks lærere deltog. Det virkede så godt, at skolen besluttede, at læringsmåden og teorierne skulle være en del af alle 1.g-klasserne og en hf-klasse i 2014.

Gymnasielærer Jacob Højgaard Thingaard og tillidsrepræsentant Magnus Porse modtog i dag prisen på vegne af lærerkollegiet.
Jacob Højgaard Thingaard har arbejdet med projektet fra begyndelsen. Han forklarer, at det handler om, at eleverne skal forstå, at det er i orden at begå fejl og prøve sig selv af rent fagligt, selvom det ikke lykkes hver gang. Et slagord for projektet har været: ”Vil du se god ud, eller vil du blive bedre?”.

”Det er problematisk, hvis der sidder nogle dygtige elever i en klasse, der gør, at andre ikke føler, de kan leve op til deres niveau. De elever undlader at prøve sig selv af fagligt, fordi de ikke vil se dårlige ud. Men eleverne skal ikke blive truet af andres succes, men derimod se det som en inspiration,” siger Jacob Højgaard Thingaard.

Ingen karakterer
Jacob Højgaard Thingaard forklarer, at en stor del af lærernes arbejde med teorien har gået ud på at udvikle nogle konkrete værktøjer til undervisningen. En af de ting er de manglende karakterer på skriftlige afleveringer.

”Det første, elever kigger på ved en aflevering, er karakteren, og de ignorerer ofte feedbacken. På den her måde tvinger vi eleverne til at forholde sig til feedbacken,” forklarer Jacob Højgaard Thingaard.

Han fortæller dog, at nogle af eleverne i starten havde det svært med, at de ikke fik en karakter.

”Måske er det lettere at forholde sig til et tal. Men det er vigtigt, at eleven ikke opfatter sig selv som et syvtal. Der kan sagtens være sket forbedringer fra en opgave til en anden, selvom den ligger indenfor samme karakter,” siger han.

Fremadrettet perspektiv
Lidt over halvdelen af skolens lærere har haft berøring med projektet. Det er frivilligt, om lærerne vil deltage eller ej. Generelt oplever Jacob Højgaard Thingaard, at lærerne ser meget positivt på projektet.

Han synes, det dejligt, at lærerne nu med prisen får påskønnelse for det arbejde, de lægger i projektet.

”Os, der arbejder med det, har den opfattelse, at det kan være rigtig givtigt for vores elever også fremadrettet, hvis eleverne beholder den indstilling til tingene om at forbedre sig frem for at vise, hvor god man er,” siger Jacob Højgaard Thingaard.

Med prisen følger 50.000 kroner, som lærerkollegiet i fællesskab disponerer over.

Værktøjer til arbejdet med elevernes individuelle mindset

• Karakterfri afleveringer
  • Logbøger
  • Individuelle faglige (eller personlige) målsætninger
  • Modet til at begå fejl
  • Motivationen til at lade sig udfordre.