GL søger indflydelse på Folkemødet

GL søger indflydelse på Folkemødet

Når der diskuteres uddannelsespolitik på Folkemødet, skal der også være en GL-stemme. Det har hovedbestyrelsen for Gymnasieskolernes Lærerforening besluttet. Formanden fortæller her, hvorfor GL for andet år deltager i Danmarks politikfestival.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på gymnasielærernes holdninger midt i en tid, hvor uddannelse diskuteres vidt og bredt.

Derfor vil repræsentanter fra Gymnasieskolernes Lærerforenings hovedbestyrelse også drage mod solskinsøen om en uge for at deltage i Folkemødet, fortæller Annette Nordstrøm Hansen, formand for GL.

”Vi tager til Folkemødet, fordi det kommer til at handle rigtig meget om uddannelse og specielt ungdomsuddannelserne. Derfor ville det være tåbeligt, hvis ikke der var en GL-stemme i de politiske diskussioner,” siger hun.

Uddannelser skal følge med udviklingen
I år står GL for to arrangementer, der begge finder sted fredag den 13.juni.
Sammen med Dansk Magisterforening er GL vært for arrangementet "Hvad vil vi med samfundet og uddannelserne." Her lægger de to fagforeninger op til en debat om, hvordan uddannelsessystemet skal indrettes, og hvilke kompetencer eleverne skal opnå.

Debatten er i tråd med samfundsdebatten i øjeblikket om, hvad uddannelse skal føre hen imod, og hvilke kompetencer de unge mennesker skal have, lyder det fra GL’s formand.

”Jeg tror, det vil være fornuftigt at kigge på, om vi giver eleverne de kvalifikationer, de faktisk har brug for. Vi fik en gymnasiereform for cirka 10 år siden, så det er nok meget naturligt, at der vil være behov for en justering. Samfundet ændrer sig, og det skal uddannelserne naturligvis også,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Nutidig almendannelse
GL’s andet arrangement ved Folkemødet hedder "Uddannelse uden dannelse." Det holdes sammen med Gymnasieskolernes Rektorforening og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS).
Dannelse og fremtidige kompetencebehov står som hovedoverskrifter for arrangementet. Formålet er at drøfte, hvilken rolle dannelse skal spille i ungdomsuddannelserne fremover.

Professor Ove Kaj Pedersen, Copenhagen Business School, rektor Hanne Leth Andersen RUC, men så er ordet ellers frit.
Der er et behov for, at man løbende justerer begrebet almen dannelse, så det passer til tiden. Derfor vil GL gerne lægge op til en god debat, fortæller Annette Nordstrøm Hansen.

”Der er vigtigt, at vi får diskuteret, hvad dannelse er i en nutidig kontekst. Hvorfor er almendannelse så vigtig for studenterne, hvilken plads skal dannelse have, og hvad er indholdet egentlig af almendannelse i dag,” siger Annette Nordstrøm Hansen og fortsætter:
”Dannelse er nok lidt under pres i øjeblikket, hvor der er meget snak om, at uddannelserne skal være erhvervsrettede. Man kan godt være bekymret for, at den diskussion trækker i retning af, at man i virkeligheden nedtoner det almendannende, og det vil være et stort tab.”

Værdi for medlemmerne
Flere af medlemmerne af GL’s hovedbestyrelse vil deltage i et bredt udsnit af arrangementerne, der omhandler uddannelse, og GL-formanden skal også holde oplæg ved flere arrangementer:

”Der er mange arrangementer med forskellige vinkler på uddannelse, og vi vil sørge for, at repræsentanter fra GL vil blande sig i debatten,” fortæller Annette Nordstrøm Hansen og fortsætter:
”Folkemødet er et meget stort arrangement, så vi er bevidste om at gå meget målrettede efter, at det skal give værdi for vores medlemmer.”

Foruden til de forskellige debatter kan man også finde GL i AC´s hus til Folkemødet.

”Det ville være rigtig dejligt at møde medlemmer, så de har en åben invitation til at komme og snakke med os i AC´s hus,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Gymnasieskolen.dk vil også dække GL´s og andre arrangementer på Folkemødet med daglige nyheder.

Folkemødet starter torsdag den 12. juni og slutter søndag den 15. juni.

Hvad vil vi med samfundet og uddannelserne?

• Arrangement arrangeret af Dansk Magisterforening og Gymnasieskolernes Lærerforening.
  • Her lægger de to fagforeninger op til en debat om, hvordan uddannelsessystemet skal indrettes, og hvilke kompetencer eleverne skal opnå. Til at sætte gang i debatten har de inviteret Lars Goldschmidt, tidligere direktør i Dansk Industri, og Kristian Weise, der er direktør i tænketanken Cevea.
  • Dato: Den 13. juni 2014 klokken 9-10.
  • Sted: Turistkontorets gård, Allinge.
  • Se mere her.

Uddannelse uden dannelse

GL’s andet arrangement holdes sammen med Gymnasieskolernes Rektorforening og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS).
Dato: 13. juni 2014 klokken 16-17
Sted: Akademikernes hus, Kirkegade 4, med adgang via Østergade