GL: Moderniseringsstyrelsen har ændret i overenskomsten
kalender 2013

GL: Moderniseringsstyrelsen har ændret i overenskomsten

Moderniseringsstyrelsen vejleder skolernes ledere i strid med den aftalte overenskomst. Det mener GL, som derfor har begæret et mæglingsmøde med styrelsen.

Det er ikke det, vi har aftalt. Det er reaktionen fra GL’s side, efter at Moderniseringsstyrelsen har udsendt et notat til skolernes ledelser om beregning af årsnormen.

GL har derfor begæret et såkaldt mæglingsmøde med Moderniseringsstyrelsen, som er styrelsen under Finansministeriet, der har ansvaret for overenskomster i staten.

Problemet er ifølge GL, at Moderniseringsstyrelsen bryder med det hidtidige princip om, at årsnormen ligger fast på 1924 timer. Moderniseringsstyrelsen skriver, at 1924 er et "beregningsteknisk timetal", og at tallet kan ændre sig fra år til år på grund af skudår, antallet af søgnehelligdage med mere.

”Det er et princip, at man ikke bare kan ændre i den overenskomst, vi har aftalt,” siger forhandlingschef i GL Helge Mørch Jensen, som derudover mener, det er bureaukratisk, hvis man hvert år skal sidde og beregne nye årsnormer i stedet for at fastholde 1924 timer.

Et mæglingsmøde er et redskab til at løse konflikter mellem arbejdsgivere og lønmodtagere, hvis parterne er uenige om for eksempel fortolkningen af en overenskomst.