GL: Husk kvaliteten i vejledningen

GL: Husk kvaliteten i vejledningen

Der kan komme en bedre sammenhæng mellem erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser med regeringens udspil til en erhvervsuddannelsesreform, mener Gorm Leschly, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening(GL).

I det store hele er GL-formand Gorm Leschly godt tilfreds med regeringens udspil til en reform af erhvervsuddannelserne.

”Der er mange positive takter i regeringens udspil. Det har hele tiden været GL’s synspunkt, at det er nødvendigt at skabe en bedre sammenhæng mellem erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser, og det lægger udspillet op til,” siger han.
Gorm Leschly har især bidt mærke i, hvordan regeringen ønsker at udbrede eux, der indtil nu har levet lidt i det skjulte.

”Større udbredelse af eux er en god idé, men det er naturligvis forudsat af, at man prioriterer et højt kvalitetsniveau. Det sikrer man ved at holde fast i fag på hf-niveau,” understreger Gorm Leschly.

Skeptisk over for adgangskrav
Regeringen foreslår, at der indføres samme krav både til erhvervsuddannelser og de gymnasiale uddannelser til, at elever skal have bestået dansk og matematik ved folkeskolens afsluttende prøve. Generelt er GL skeptisk over for adgangskrav til de gymnasiale uddannelser.

”Men de nævnte adgangskrav kan vi sagtens leve med, for de får stort set ingen konsekvenser for de gymnasiale uddannelser. Jeg kan godt forstå, at man ønsker at indføre samme adgangskrav for at skabe en lighed mellem uddannelserne,” siger Gorm Leschly.

God vejledning til alle
Det er dog stadig GL’s holdning, at man hellere skal prioritere vejledningsindsatsen højt i stedet for at indføre adgangskrav. Derfor ser Gorm Leschly med positive øjne på regeringens udspil om at øge vejledningsindsatsen og rykke vurderingen af elevernes uddannelsesparathed til 8. klasse.

”Bedre og mere vejledning kan gøre eleverne mere uddannelsesparate, så de er i stand til at finde ud af, hvilken vej de ønsker at gå,” siger GL’s formand og tilføjer:
”Individuel vejledning skal dog ikke kun være forbeholdt de svageste elever, som regeringens udspil lægger op til. Vi har for dårlige erfaringer med e-vejledningen til de dygtigste elever. Vi skal have ordentlig vejledning til alle elever.”

Myten om tallene
Gorm Leschly synes, at der har været en del myter om ansøgningstal og optag på erhvervsuddannelser og de gymnasiale uddannelser.
Gymnasieskolen har også skrevet om det i artiklen Når sandheden skal frem.

”Sandheden er, at optaget i 2012 faktisk var større på erhvervsuddannelserne end på de gymnasiale uddannelser,” siger Gorm Leschly.

Målet for regeringens udspil er, at mindst 25 procent af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020. I 2025 skal tallet være oppe på 30 procent.

”Jeg synes ikke, at man kan bruge procenttal til så meget. Vi skulle hellere finde ud af, hvilke kompetencekrav der er i fremtiden,” siger Gorm Leschly.