GL hjælper ny lærerforening på vej
gl_rep_04

GL hjælper ny lærerforening på vej

De egyptiske lærere har måttet modstå et stort pres fra deres undervisningsministerium i form af trusler på ansættelse og tilbageholdelse. Men GL’s projekt har hjulpet de egyptiske lærere til at udbrede kendskabet til den fri fagforening og demokrati.

Nu er vi blevet lærere med to øjne.

Sådan beskriver generalsekretær Abdulhafeez Tayel for den første uafhængige egyptiske lærerforening det samarbejde, som foreningen har haft med Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og en gruppe danske gymnasielærere.

”Tidligere fokuserede vi kun på kampen for bedre arbejdsforhold og rettigheder for de egyptiske lærere. Vi talte kun helt generelt om uddannelsespolitik. Men seminarerne med de danske lærere har hjulpet os til at finde det manglende øje,” sagde Abdulhafeez Tayel, da han forleden talte ved GL's repræsentantskabsmøde.

Demokrati i egyptiske skoler
GL tog i 2013 initiativ til at støtte den unge forening – Independent School Teachers Tradeunion (ISTT) – med et projekt, der skulle fremme skoleudviklingen i Egypten og inspirere lærerne.

GL sendte 10 danske gymnasielærere til Egypten for at deltage i GL’s fire seminarer med egyptiske kolleger. Seminarerne handlede om de naturvidenskabelige fag, frafald, kønsproblemer i uddannelsessystemet og skoledemokrati.

“Seminaret om skolen som en demokratisk organisation var det vigtigste, mente mange lærere,” fortalte Abdulhafeez Tayel og uddybede:

“Egypten har i mange år brugt uddannelse som et vigtigt instrument til at styre folket og eleverne.”

Er frafald lærernes problem?
Men frafaldproblematikken gav også stof til eftertanke hos de egyptiske lærere.

“Det overraskede de egyptiske lærere, at de havde en vigtig rolle i forhold til at fastholde eleverne på uddannelsen,” lød det fra generalsekretæren.

Samarbejde hjælper på udbredelsen
På sin vis har GL’s seminarer været med til at udbrede kendskabet til ISTT, fortalte Abdulhafeez Tayel.

“70 egyptiske lærere deltog ved hvert seminar, og de kom tilbage som en slags talsmand for foreningen og projektet,” sagde Abdulhafeez Tayel.

I mange år har der i Egypten kun været regeringens fagforening, som alle skulle være medlem af.
Men efter en lang og hård kamp lykkedes det i 2010 at oprette ISTT. I dag har foreningen 16.000 medlemmer, på trods af at det stadig er lovpligtigt at være medlem af regeringens såkaldte fagforening, fortalte generalsekretæren.

Lærere truet af ministerium
Det egyptiske undervisningsministerium har tilsyneladende holdt godt øje med projektet.
Da en gruppe egyptiske lærere havde været i Danmark ved projektets opstart, blev de tilbageholdt og udspurgt om formålet med rejsen.
Ministeriet var utilfreds med, at de ikke kunne kontrollere indholdet i projektet. De betegner emner som kønsproblemer i uddannelsessystemet og skoledemokrati som overflødige emner, fortalte Abdulhafeez Tayel til gymnasieskolen.dk.

Flere af lærerne er også blevet truet på deres ansættelse, og den egyptiske koordinator er blevet frataget en uges løn.

Men sidenhen er forholdet mellem undervisningsministeriet og ISTT blevet lidt bedre. Det skyldes blandt andet projektet, mener generalsekretæren.

Forsøg på at styre lærerne
Abdulhafeez Tayel glæder sig over, at GL efter sommerferien har sat gang i yderligere en fase af projektet. Han forventer, at projektet vil være en endnu større succes blandt andet på grund af større udbredelse.

“Vi har dog stadig en stor udfordring i det store bureaukrati. Det er en af måderne, hvorpå undervisningsministeriet forsøger at styre de egyptiske lærere med en dominerende hånd,” sagde Abdulhafeez Tayel og tilføjer:

“Men samarbejdet med vores kolleger i Danmark har bevist, at kulturelle, sproglige og andre udfordringer kan klares, og her spiller vi lærere en stor rolle,” sagde han.

GL og de danske gymnasielærere har netop afholdt seminar om frafald i Cairo og El Fayourn med deres egyptiske kolleger.
Til foråret handler seminarerne om kønsproblemer i uddannelsessystemet, og til efteråret 2015 er der fokus miljøundervisning.