Forsker: “Nogle unge har det meget svært i præstationskulturen”
thumbnail_IMG_0027-aspect-ratio-348-234

Søren Juul, som er lektor på Aalborg Universitet, fortalte om præstationskulturen i gymnasiet på Ungdommens Folkemøde.

Forsker: “Nogle unge har det meget svært i præstationskulturen”

Unge jagter anerkendelse på mange fronter, men for nogle ender jagten med mistrivsel. Sådan lød det fra en forsker på Ungdommens Folkemøde.

Tekst_ Ida Abildtrup
Foto_ Ida Abildtrup

Unge søger en anerkendelse, som kan være svær at opnå. Sådan lød et af budskaberne på Ungdommens Folkemøde i København.

Her fortalte Søren Juul, som er lektor ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet, om, hvordan nogle unge mistrives i præstationskulturen i skolesystemet.

Ungdommens Folkemøde

Folkemødet afholdes i Valbyparken, København fra d. 4.-5. september 2024. Hvert år deltager omkring 30.000 unge, som er med til workshops, sceneindslag og dialoger.

”Anerkendelsen er usikker, fordi det langt fra altid er klart, hvad der giver anerkendelse. De unge har svært ved at forstå, hvordan de skal performe for at opnå den,” fortalte Søren Juul til gymnasielærerne i sit oplæg i GL’s telt onsdag.

Han har forsket i unges trivsel og mistrivsel i en præstationskultur og har en bog på vej om emnet.

Emir Jevric, som er gymnasielærer på HF & VUC København Syd i samfundsfag og erhvervsøkonomi, var mødt frem i GL’s telt.

Han mener, det er vigtigt at italesætte overfor eleverne, hvad der forventes af dem.

”Det er ikke nok at fortælle eleverne, at de gør det godt, eleverne skal også have at vide præcist, hvordan de gør det godt,” sagde han.

Problemer under overfladen
”De fleste elever har det fint nok med at skulle præstere både fagligt og socialt og formår at leve op til alle de eksplicitte og implicitte forventninger, vi som samfund stiller til dem,” sagde Søren Juul.

Men han understregede, at der er en del unge, som tilsyneladende klarer sig godt i gymnasiet, men alligevel kæmper med problemer under overfladen.

Man skal ifølge Søren Juul klare sig godt på mange parametre, og det handler ikke kun om at klare sig godt i skolen. Man skal også økonomisk, socialt og kulturelt klare sig godt – eller det skal i hvert fald fremstå sådan. Det kan være hårdt, og man kan dermed komme mere eller mindre såret ud på den anden side.

Jeg ser ikke i samme grad en præstationskultur på hf, som jeg gjorde på stx.
Emir Jevric, gymnasielærer
HF & VUC København Syd

Søren Juul fortalte, at man som elev skal være engageret og ambitiøs i undervisningen for at få gode karakterer. Det betyder, at man skal gøre meget opmærksom på sig selv i timerne, hvis man gerne vil klare det godt. Og det kan være hårdt.

Emir Jevric, gymnasielærer
HF & VUC København Syd

Søren Kragbæk, som er gymnasielærer på Det Internationale Gymnasium, Niels Brock i international økonomi og samfundsfag, ser både de positive og negative sider af præstationskulturen.

”Jeg ser en præstationskultur i mit klasselokale, og det, synes jeg, er godt. Mange af dem er meget ambitiøse, men hvis det kammer over, så er det vigtigt, at de også får noget hjælp til at prioritere og får at vide, at noget er godt nok, som det er.”

En lidt anden oplevelse har Emir Jevric.

”Jeg ser ikke i samme grad en præstationskultur på hf, som jeg gjorde på stx,” sagde han.

Intet tryllestøv
Der er ifølge Søren Juul store forventninger til eleverne både fra omverdenen og fra dem selv. Man skal præstere godt for at få adgang til den anerkendelse, som de unge jager. Så selvom de unge har mange valgmuligheder blandt andet i forhold til job og uddannelse, så er der store krav til at præstere godt.

Søren Kragbæk, gymnasielærer
Det Internationale Gymnasium, Niels Brock

”Selvom nutidens unge tilsyneladende har valgmuligheder som aldrig før, lever de måske i en strammere kulturel spændetrøje, end de nogensinde før har gjort,” sagde han.

Søren Juul mener, at det er nødvendigt at skabe et samfund med gode anerkendelsesbetingelser for alle unge. Her skal der blandt andet være præstationsfrie rum, hvor det er muligt for eleverne at fordybe sig fagligt.

Lærer Søren Kragbæk fortæller om, hvordan præstationskulturen kan være hæmmende for læringen.

Søren Kragbæk, gymnasielærer
Det Internationale Gymnasium, Niels Brock

”Når eleverne selv skal vælge emner i store skriftlige opgaver, så vælger de ofte mere sikre emner. Jeg prøver at udfordre og opfordre eleverne til at køre med nogle af de idéer, de har i første omgang. Så de ikke endnu en gang skriver om den industrielle revolution,” sagde han.

Emir Jevric gør meget ud af at spotte de elever, som har høje forventninger til sig selv.

”Nogle elever har store forventninger til, hvor meget de skal præstere, og nogle gange er det urealistisk højt. Jeg kan imødekomme det ved at have god kontakt og italesætte det overfor eleverne.”

Søren Kragbæk understregede, at han selv er en lille del af et stort maskineri. Han synes, at lærere skal hjælpe eleverne med at navigere i skolesystemet, men at der også er grænser for hvad, de som lærere kan.

Han mener, at præstationskulturen er et større samfundsmæssigt fænomen, hvor karakterer, som er adgangsgivende til universitet, og ambitiøse forældre blandt andet også spiller en rolle.

”Jeg er jo bare en lille del af kulturen, og jeg bilder mig ikke ind, at jeg har noget særligt tryllestøv, som løser det hele. Men jeg kan hjælpe de studerende til at navigere i præstationskulturen,” sagde han.